Makesissa jaksetaan heilua

Pohdimme eilen erään yrityksen hallituksessa tärkeän avainhenkilön rekrytointia. Mietittiin, millä profiililla tarvitsemaamme ihmistä ryhtyisimme etsimään. Pesti oli pienen, mutta strategisesti merkittävän yksikön vetäjän työ.

– Haetaanko me asiantuntijaa vai sellaista tyyppiä, joka jaksaa heilua?

– Hmm. Kyllä asenne on tärkein. Ei me tarvita asiantuntijaa, joka istuu toimistossa ja jäähdyttelee. Hänen pitää verkostoitua, hankkia uusia asiakkaita, pitää suhteita yllä, myydä, tavata päättäjiä.

Olimme siis etsimässä asiantuntijaa, joka osaa markkinoida. Hänen pitäisi olla markkinointihenkinen, ymmärtää markkinoinnin merkitys ja pystyä vaikuttamaan ihmisiin. Etsimme siis ulospäin suuntautunutta asiantuntijaa, jolla on jo meriittiä sekä hyvät sosiaaliset taidot.

Myös Makesin eli Markkinoinnin edistämiskeskuksen hallituksessa ja työryhmissä on pitkän linjan markkinoinnin ammattilaisia, asiantuntijoita. Ja mekin kaikki jaksamme vielä heilua.

Siksi markkinointia -hankkeen aikana Anne ja muut lähettiläät ovat puhuneet markkinoinnin strategisesta merkityksestä yli 10 000 henkilölle erilaisissa seminaareissa.

Poliittisessa päätöksenteossa meitä on kuultu kolme kertaa. Näiden seurauksena Valtion tarkastusvirasto ehdotti Markkinoinnin edistämiskeskuksen perustamista.

Siksi markkinointia -hankkeesta ja Makesista on kirjoitettu yli kolmekymmentä juttua ympäri Suomea. Televisioesiintymisiä markkinointiasioissa on ollut ainakin kahdesti.

Siksi markkinointia -faktanippua on esitelty sadoissa tapahtumissa. Faktoja tarvitaan vaikuttamisen, edunvalvonnan ja elinkeinopolitiikan työvälineeksi.

Olemme myyneet markkinointia Suomen Yrittäjien, Kauppakamarin, Kasvuryhmän, Taloudellisen tiedotustoimiston, EK:n, ja sen jäsenliittojen tapahtumiin ja seminaareihin. Uusia forumeita etsimme koko ajan.

Puutumme kaikkiin sisältöihin, jossa markkinointia mitätöidään. Erityinen lempiaiheemme on brändin kehittäminen ja yrityksen arvon kasvattaminen. Brändi vaatii tiukkaa johtamista ja sen varmistamista, että jokainen asiakkaan kohtaaminen on brändin mukaista.

Tämä kaikki on vasta alkua, sillä aiomme muuttaa suomalaisen kansanluonteen ja tehdä Suomesta markkinoinnin osaajamaan.

Meillä makesilaisilla on kova hinku heilua.