Maailma muuttuu, Effieni…

Tämän vuoden alussa MTL muuttui Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitoksi. Eikä kyseessä ollut pelkästään akronyymin uusittu selite, vaan aito kaksikätinen ote ajan hampaasta.

Muutos on tullut osaksi kaikkea toimintaa ja seuraavaksi on MTL:n hallinnoiman tuloksellisuuskilpailu Effien vuoro. Muutama kuukausi sitten minä ja Dagmarin Tuula Kallio istuimme alas ja nostimme kisan pöydälle. Nyt kilpailu on uusittu, ajanmukaistettu, ja tätä kautta mm. teknologia-ulottuvuus vyöryy sisään paitsi töiden myös tuomareiden muodossa. Effie-kilpailu on yksinkertaisesti parempi kuin koskaan aikaisemmin ja synnyttää elinvoimaisen kronikan viimeisen vuoden parhaimmasta sadosta. Luonnollisesti mukana on edelleen kampanjointi, jossa markkinointiviestinnällä on tehty ihmetekoja. Mutta nyt sijansa saavat myös laajemmat kokonaisuudet tai sitten yksittäiset innovaatiot, joiden markkinoinnillinen relevanssi on ollut merkittävä.

Effie-tehokkuuskilpailu Suomessa on tässä samassa yhteydessä myös luonut itselleen uuden konseptuaalisen ajatuksen omaa viestintäänsä terävöittääkseen. Konseptin nimi on kaikessa yksinkertaisuudessaan sekä että. Konseptin pyrkimyksenä on syleillä monimuotoista maailmaa ja alleviivata sitä, että markkinointiympäristö ei koskaan ole joko tai, vaan aina sekä että. Me avaamme riemuissamme ovet teknologialle uuden kategorian myötä, mutta emme millään muotoa ryhdy väheksymään perinteisempiä elementtejä. Kaiken lähtökohtana on Global Effie –organisaation kattoajatus: Awarding Ideas That Work. Me siis etsimme töitä, jotka näyttävät hyvältä sekä yleisön silmien edessä että Excelissä – mannaa molemmille aivopuoliskoille. Tapasin Cannes Lions –festivaalin yhteydessä Effien Global CEO:n Neal Daviesin. Presentoin hänelle konseptimme, ja hän oli aidosti imponeerattu siitä, miten olimme jalkauttaneet Effien kantavan ajatuksen moderniin asetelmaan.

Samainen ajattelu voisi olla ohjenuorana myös töiden takana oleville tahoille. Effien tulisi olla tavoiteltava asia sekä toimistoille että markkinoijille. Effie on riman kohta. Strategialle, luovalle ratkaisulle, teknologiselle ratkaisulle ja mediaratkaisulle – vain muutamia mainitakseni. Effien jälkeinen kuohujuoma on erityisen ansaittua. Ylennys on Effien jälkeen pari piirua lähempänä, koska – kiitos pääkumppani Sanoman – Effie-voittajat ovat jatkossa julkisempia kuin koskaan aikaisemmin. Eikä unohdeta sitä, että Effie on myös yksi terveellisimpiä bisneshuumeita – lavalle kerran päässyt haluaa sinne välittömästi uudestaan. Ja se on hienoa se.

Tämän vuoden Effie on aivan pian tekemistä vailla valmis. Kiitos MTL:n toimiston. Tuomaristo on nimetty, Tuula johtaa puhetta, ja me kaikki muut juryttäjät odotamme, että te lennätätte töillänne meidät takalistoillemme. Kamat kasaan ja prujut kuntoon, ystävät.

Työt saapukoot 29.9. mennessä. Kisakanslia on kohtsillään uusittu, kiitos Zeelandin. Siihen voi lähipäivinä tutustua osoitteessa effie.fi