Luovan alan supersyksy Helsingissä

Kulunut syksy Helsingissä on ollut varsinainen tapahtumien syksy kaikille luovien alojen työntekijöille. Kauden avasi Nordic Business Forum, sitten tuli Slush ja supersyksyn kruunasi Eurobest joulukuun alussa.

Kolmipäiväinen huppuseminaari toi Helsinkiin yli tuhat kävijää ja puhujaa ulkomailta sekä satoja suomalaisia osallistujia. Helsingin Eurobest oli kaikkien aikojen suurin Eurobest-tapahtuma, ja järjestäjät tuntuivat olevan erittäin tyytyväisiä valintaansa kokouspaikaksi.

Muutamia havaintoja Eurobest-viikon annista näin ensikertalaisen silmin

  1. Tapahtuma oli nimenomaan ammattilaisille suunnattu ja ohjelma sen mukainen. Innostavia workshopeja lomittain pääpuhujien kanssa.
  2. Eurobest ei suinkaan ollut vain mainostoimistoväelle suunnattu seminaari eikä mainostapahtuma, vaan nimenomaan luovan vaikuttamisen seminaari.
  3. Luova vaikuttaminen todellakin on tänä päivänä monikanavaista ja digitaalista.
  4. Ansaitun median painoarvo on nousussa, ostetun mediatilan kustannuksella.
  5. Monikanavaisessa maailmassa ja tarjonnan yltäkylläisyyden keskellä hyvä idea on entistä tärkeämpi erottautumistekijä.

Eurobest-seminaarin yhteydessä oli myös kilpailu, jossa palkittiin Euroopan parhaita mainos- ja viestintäkampanjoita monissa eri kategorioissa. Täytyy kyllä ihailla ruotsalaisten osaamista. Naapurit pokkasivat kymmeniä shortlistauksia ja palkintoja. Muutamat ruotsalaistyöt kuten – Volvo-kampanjat – olivat suorastaan huikeita.

Samaan hengenvetoon täytyy ihmetellä meidän suomalaisten kehnoa menestystä. Vain kolme työtä pääsi shortlistoille Suomesta.

Mikä sitten mättää, kun ruotsalaiset pärjäävät ja me emme?

Yksi syy on varmaankin se, että me emme riittävästi liiku kansainvälissä tapahtumissa ja ota vaikutteita muiden maiden trendeistä ja tekemisistä. Tyydymme helposti siihen, että pärjäämme hyvin Suomi-sarjassa.

Toivottavasti tämä syksy antoi meille suomalaisille hyvän kansainvälisen buustin, kun saimme kolmessa eri tapahtumassa melkoisen tuulahduksen maailmalta. Itseltäni jäi Nordic Business Forum kokematta, olin vähän hidas ja tyhmä. Slushiin ja Eurobestiin osallistuin ja toivottavasti niin teki mahdollisimman moni muukin suomalainen viestinnän ja mainonnan suunnittelija. Näistä tapahtumista saa ammennettua ideoita ja esimerkkejä siihen, miten saamme nostettua suomalaisen luovan suunnittelun tasoa.

Kirjoittaja Tero Kekki on Viestintätoimisto Drumin viestinnän suunnittelija ja osakas sekä MTL ry:n hallituksen varapuheenjohtaja.