Kuka siel nettisivuil on? – Tunnista verkkosivukävijät

Verkkosivut muodostavat digitaalisen markkinoinnin perustan ja tukipilarin, johon muut markkinointikanavat nojaavat. Siksi onkin luontevaa, että niiden suunnitteluun ja ylläpitämiseen panostetaan sekä euroilla että työtunneilla. Pelkkä verkkosivujen tai verkkokaupan olemassaolo ei kuitenkaan takaa sitä, että verkkosivukävijät ja mahdollisesti yrityksesi tuotteista ja palveluista kiinnostuneet haluavat jättää yhteystietonsa verkkosivuille.

Tässä onkin neljä tapaa, joilla voit kannustaa verkkosivukävijää jättämään yhteystietonsa ja viemään kävijä ostopolun seuraavalle askeleelle.

Haluttava sisältö

Ei kannata unohtaa sitä, mistä kaikki alkaa. Ilman houkuttelevaa sisältöä sivuille on yksinkertaisesti hankala saada kävijöitä ja houkutella heitä palaamaan sivuille uudestaan ja uudestaan. Tarjoamalla laadukkaita sisältöjä voit pyytää verkkosivukävijää jättämään yhteystietonsa sisältöä vastaan. Kaikkea ei kuitenkaan kannata kätkeä tilauslomakkeen taakse. Laadukkaalla yritysblogilla vakuutat verkkosivukävijät asiantuntijuudestasi, jonka jälkeen he haluavat mielellään tilata kattavamman oppaan tai webinaaritallenteen verkkosivuiltasi.

Alastasi riippuen, nämä voisivat olla mahdollisia ladattavia sisältöjä:

● Webinaaritallenteet

● Oppaat

● Kyselyt ja niiden tulokset

● Informatiiviset ja ohjeistavat tutoriaalivideot

Kiinnostava uutiskirje

Auta yrityksestäsi kiinnostunutta verkkosivukävijää ja tarjoa hänelle mahdollisuus tilata yrityksesi uusimmat sisällöt suoraan sähköpostiin uutiskirjeen muodossa. Voit esimerkiksi kannustaa verkkosivukävijää tilaamaan tapahtumakutsut suoraan sähköpostiin. Henkilökohtaiset tapahtumakutsut lämmittävät mieltä huomattavasti enemmän kuin jatkuva verkkosivuilla jumppaaminen.

Uutiskirjeet voivat hukkua helposti muun sähköpostin joukkoon, jos ne eivät erotu joukosta edukseen. Tästä syystä varmista, että uutiskirjeesi ovat tarkkaan kohdennettu tilaajajoukolle ja sisältö on heille aidosti tarpeellista.

Houkutteleva Call-to-Action (CTA)

Auta verkkosivukävijää tekemään päätöksiä ja siirtymään seuraavalle askeleelle asiakaspolulla Call-to-Actionin (CTA) avulla. Mielenkiintoisen asiakastarinan jälkeen voit lisätä CTA-painikkeen asiantuntijoiden yhteydenottopyyntöä varten tai aiheeseen liittyvään oppaaseen. Laadukas CTA ei ole verkkosivukävijän huijaamista tai häiritsemistä. Tavoitteena on tehdä verkkosivukäynnistä sujuvaa ja auttaa kävijää löytämään häntä kiinnostava tieto.

Kohdennetut laskeutumissivut

Yrityksesi verkkosivujen lisäksi haluat luoda tarkasti rajattuja laskeutumissivuja, joilla on tietyt tavoitteet ja kohderyhmät. Esimerkiksi yrityksesi tuotejulkaisuista kiinnostuneet voivat jättää laskeutumissivulle yhteystietonsa ja varmistaa, että he saavat ensimmäisenä tiedon uusista tuotteista.

 

Näiden keinojen avulla voit kannustaa kävijää jättämään yhteystietonsa verkkosivuillesi. Loppujen lopuksi tavoitteena on tarjota kävijälle jotain sellaista, jota vastaan hän on valmis antamaan yhteystietonsa. Verkkosivukävijöiden jättämien yhteystietojen avulla pystyt muun muassa rakentamaan laadukasta sähköpostimarkkinointilistaa ja saat arvokasta dataa asiakastietojärjestelmääsi.