Kilpailun pelko on taantumisen alku

Kilpaileminen on mainio liiketoiminnan kehittämisen väline. Hyviä esimerkkejä ovat tietenkin Slush ja Keski-Suomen kauppakamarin liikkeelle sysäämä ja valtakunnalliseksi laajentunut Kasvu Open*. Kasvuun ja kehittymiseen halukkaiden yritysten sparrauskilpailut ovat itsekin kasvaneet nopeasti ja luoneet yhä parempia edellytyksiä uusille menestyjille.

Kun markkinoille johdetaan uutta virtaa, kaikki voittavat – nekin jotka muuten takertuisivat johonkin jo aikansa eläneeseen. Avautuminen kilpailulle onkin palvelus paitsi yritykselle itselleen, myös omalle toimialalle ja -alueelle. Se on tapa vahvistaa myös paikallisten markkinoiden kehitystä. Kääntäen: kilpailun pelko on taantumisen alku.

Viestinnän asiantuntijapalvelujen markkinoilla kotikentän sparraajaksi on nopeasti noussut MTL Communications Awards. Nyt viidettä kertaa järjestettävässä kilpailussa ei palkita tavanomaisesta hyvästä perustyöstä, jota valtaosa viestintätoimistoista tekee, vaan haetaan uusia, luovia ratkaisuja asiakkaiden parhaaksi. Jatkuva palvelukehitys on elinehto koko alalle ja myös jokaiselle viestintätoimistolle, joka aikoo jatkaa markkinoilla.

Luovat ratkaisut tarvitsevat syntyäkseen erinomaisia asiakkaita ja kumppaneita. Näiden löytämiseksi tarvitaan paljon tasalaatuista, jatkuvaa työtä, perusteltua näkemystä sekä kiinnostavia ja hyödyllisiä sisältöjä ja aloitteita oikeaan aikaan oikeissa kanavissa. Hyvistä kokemuksista syntyy luottamussuhteita, jotka ennemmin tai myöhemmin mahdollistavat myös uutta luovat ratkaisut ja erottumisen vertaistensa joukosta.

Jo pääsy MTL Communications Awardsin short-listalle, kolmen parhaan joukkoon jossakin sarjassa, on sekä asiakkaalle että toimistolle tärkeä tunnustus. Reilussa kilpailussa asiantunteva tuomaristo mittaa tasapuolisesti osanottajien tuotosten ja tulosten tasoa ja antaa eväitä eteenpäin. Yhdelläkään itseään kunnioittavalla alan toimistolla ei enää ole varaa jäädä siitä pois, arvioi MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala tuoreeltaan viimevuotisen kisan jälkeen.

Aniharva osaa objektiivisesti arvioida oman työnsä tasoa. MTL Communication Awards on jo hyväksi havaittu tilaisuus verrata tasoaan Suomen parhaisiin. Varsinkin uuden tai vähemmän tunnetun toimiston on tärkeää osallistua vähintään kotikisoihin. Se on hyvä keino selvittää kohtuullisin kustannuksin, onko omalla toimistolla kykyä palvella jatkuvasti kehittyviä, kunnianhimoisia ja vaativia asiakkaita. Nekin toimivat kansainvälisillä markkinoilla ja tähtäävät korkealle.

 

*Kasvu Open on Medita Communicationin asiakas.

MTL Communications Awards järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa. Kilpailuun osallistutaan täyttämällä osallistumislomake MTL:n sivuilla 7.1.2016 mennessä (extended deadline 12.1. klo 23.59). Katso kilpailukategoriat ja muut ohjeet täältä ja lähetä parhaat työsi kilpailuun!