Kaupallistamisen taito

Suomi on kärkipäässä teknisissä innovaatioissa. Teemme maailman parhaita mittareita, komponentteja ja automaatiojärjestelmiä. Maailman korkeimmat talot luottavat suomalaiseen lujuuslaskentateknologiaan, suurimmat laivat moottori- ja energiaratkaisuihimme.

Monilla, etenkin teollisuuden teknisillä mittareilla, Suomen pitäisi olla globaalin talouden kärjessä.  Jotain kuitenkin puuttuu. Kaupallistaminen on vaikea laji. Olen joskus kuvannut asiaa SMS-esimerkillä.

Kun ajatus tekstiviestistä syntyi insinöörien päässä, esitettiin sitä ominaisuudeksi GSM-järjestelmään. Ominaisuutta voisi käyttää kaikki maailman operaattorit, ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Näin kävikin.

Kun WhatsApp:n perustaja Alex Fishman sai ajatuksen siitä, että puhelimen luettelossa nimen vieressä näkyisi ihmisen ”status”, perusti hän yrityksen joka alkoi tuottaa sovellusta, joka mahdollistaisi tämän. Päivän selvää oli, että jotta idea leviäisi maailmalle, pitäisi yrityksen menestyä huimasti. Tuo yritys myytiin myöhemmin Facebookille 19 miljardin dollarin hinnalla.

On totta, että markkina oli erilainen tekstiviestin ja WhatsApp:n syntyhetkillä, mutta eipä liioitella. Älypuhelimissa ei WhatsApp:ia perustettaessa ollut esim. push-notifikaatioita, joiden käyttöönotto räjäytti WhatsApp:n kasvun.

Uskon, että suomalaisissa yrityksissä ideoiden ja teknisten keksintöjen työstössä keskitytään aivan liian vähän kaupallistamiseen. Kun kaupallistamistyötä ei tehdä, kaupalliset tavoitteet jäävät epävarmoiksi. Näin ollen kehitystyöhön allokoidaan rajatummat resurssit, tai sitä tehdään muun työn ohessa. Näin innovaation valmistuminen ja esittely markkinoille hidastuu ja heikentyy. Noidankehä on valmis.

Kaupallistamisen taito on taitoa tunnistaa liiketoiminnan mahdollisuus, taitoa paketoida innovaatio kassavirtaa synnyttävään muotoon, ja taitoa viedä se markkinoille houkuttelevasti ja nopeasti.

Vain tuomalla yhteen teknologinen, luova ja markkinointiviestinnällinen osaaminen voimme rakentaa kaupallisesti menestyvämpää Suomea. Tule mukaan matkalle. MTL on muuttumassa teknologian, luovuuden ja markkinointiviestinnän yhteisöksi.