Kartan päivittämisestä

Vuoden 2016 suunnittelu on kovaa vauhtia käynnissä asiakkaidemme keskuudessa. Toiset ovat aloittaneet suunnittelun jo ennen kesälomia ja toisilla homma venyy jopa viimeiselle kvartaalille. Nyt kuitenkin mietitään kuumeisesti mitä ensi vuonna tulisi tehdä, jotta liiketoiminnalliset haasteet onnistuttaisiin taklaamaan ja päästään kunnialla seuraavalle vuodelle – pitäen mielessä sen, että jatkuva muutos tulee varmasti jatkumaan.

Juuri tällä hetkellä tulevan vuoden strategiset linjavedot ja toimintasuunnitelmat ovat myös kaikkien MTL:n mainostoimistojen toimitusjohtajien pöydällä. Mitä teemme ensi vuonna, jotta vetovoimamme olisi vielä parempi kuin tänä vuonna? Miten toimintaamme tulee kehittää? Onko tarjoomamme kilpailukykyinen? Mistä potentiaalit uudet talentit tulevat ja keitä he ovat? Miten laitan uuden vaihteen uusasiakashankintaan, ja miten varmistamme nykyisten asiakkaiden tyytyväisyyden? Tarvitseeko organisaatiossa tehdä uudistuksia? Miten huolehdimme taloudellisesta menestymisestä? Ja niin edelleen.

Paljon tärkeitä kysymyksiä, joiden pariin on (ainakin kerran vuodessa) pysähdyttävä. Ilman niitä kuluvan vuoden toiminta on etenemistä edellisen vuoden kartan mukaan. Ja kun vauhti on päällä, kokonaiskuvaa kaikkine osa-alueineen ei tule tarkasteltua tasa-arvoisesti ja kyllin itsekriittisesti.

Oma suunnitteluprosessimme alkoi jo pitkälti ennen kesälomia. Oli tiedon keräämisen aika. Vuosittainen DDB Helsingin tila -tutkimuksen vaatima kenttätyö suoritettiin jo kesäkuun alussa, jolloin henkilökunta kertoi oman näkemyksensä siitä, missä olemme ja mihin olemme menossa. Asiakastyytyväsyyskysely oli sopivasti jo toukokuussa. Taloustutkimuksen mainostoimistotutkimus valmistui myös touko-kesäkuun aikana, ja auttoi muodostamaan isoa kuvaa ja antamaan suuntaa positiosta ja kilpailukentästä. Kun lisäsin tähän päälle vielä kehityskeskustelut, oli melkoinen paketti valmiina perattavaksi ja hyödynnettäväksi tulevaisuuden suunnitelmia varten. Tämän lisäksi oli tietenkin kahlattava läpi koko talouspuoli.

Alkusyksystä olen keskustellut monien alamme ihmisten kanssa. Keskustelemalla ehkäisen liiallisen käpertymisen omiin ajatuksiini, ja toisinaan ulkopuolisen perspektiivin arviointi on todella kääntynyt rakentavaksi reality checkiksi.

Edellä mainitut askeleet tekevät mahdolliseksi eheän ja suunnitelmallisen kokonaisuuden synnyttämisen. Mutta sekin on vasta tavoitteellinen näkemys, tahtotila, intuition ja faktan symbioosi paperinpalalla tai powerpoint-esityksessä. Päivitetty kartta. Suuret ajatukset ja tavoitteet, olivat ne kuinka relevantteja ja oikeita tahansa, eivät käänny tekemisiksi, jos niiden taakse ei saa kaikkia niitä ihmisiä, jotka toteuttavat suunnitelmaa päivittäin. Kun valistuneet askelmerkit on kirjattu tulevalle vuodelle, alkaa johdon todellinen työ.

Uuden strategian ja toimintasuunnitelman paketointi ja jalkauttaminen vaatii jatkuvaa toimintaa ja selkeitä yksilötasolla olevia mittareita. Kuulostaa perusjutuilta, mutta kuinka monella alallamme toimijalla nämä asiat oikeasti ovat kunnossa? Tai käännetään niin päin, että kuinka monella olisi näiden osalta parannettavaa?

Tsemppiä vuosisuunnittelusessioihin ja menestystä loppuvuoteen!