Jos sulla on munaa, tee Marinit

Yhteisömanagerimme tarjoili minulle tilastoja blogiemme lukijamääristä. Vilkaisin omat kolmen viime vuoden ajalta. Älä rupee messukissaksi oli kaulan verran edellä muita. Siihen taisi olla helppo samaistua. Jatkakaa taistelua Kertut ja Kaapot!

Yhdestä ja samasta aiheesta olen kirjottanut kolmeen kertaan hieman eri otsikolla. Ja niiden yhteenlaskettu lukumäärä ylittää muut. Kaikissa sanotaan, että puhukaa ymmärrettävää suomea. Puhukaa silloinkin, kun keskustelette markkinoinnista tai viestinnästä.

Ja miksi taas tartun siihen? Siksi, että jankutan niin kauan, kunnes muutos alkaa näkyä. Ja siksi, että aikaikkuna on auki nyt: selkeästä puhumisesta on tullut suosittua. Selkokielisyydestä on tullut ilmiö. Kutsutaan sitä vaikka marinismiksi.

Meillä on pääministeri, joka puhuu ymmärrettävää kieltä. Puhuu selkeästi, johdonmukaisesti ja sokeltelematta. Puhuu liki päivittäin, koska nyt on paljon vaikeaa sanottavaa. Puhuu tilanteessa, jossa yleisö velloo monenlaisissa tunteissa ja epävarmuudessa.

Wau! Että meille vielä poikkeusoloissa sattui ymmärrettävästi puhuva pääministeri, on melkein kuin lottovoitto. Sekoileva, sönköttävä ja poukkoileva päättäjä ei vakuuttaisi.

Selkeästi puhuvaa pääministeriä kehuvat kaikki: viestinnän ammattilaiset, kansalaiset ja toimittajat. No entäs äänestäjät? SDP:n suosio on noussut Marinin pääministerikauden aikana 35 prosenttia. Tästä noususta noin 40 prosenttia on tullut ennen koronaviruskriisiä. Ei ole ihan äskettäin nähty tällaista.

SDP on nyt Suomen suosituin puolue. Sanna Marin on noussut maan toiseksi suosituimmaksi poliitikoksi heti Sauli Niinistön jälkeen. Koko lailla upea suoritus. Porukka arvostaa ihmistä, jota ymmärtää. Jep.

Eikä tässä vielä kaikki. Paras on vasta edessä. Nekin poliitikot, joiden puheripulista olennaisen selvittäminen on ollut mahdotonta, ovat ottaneet Marinin puheenparresta opikseen. ”Yhtäkkiä havahduin: Kiurun tuutista ei tullutkaan samaa ylikiehuvaa puuroa kuin tavallisesti” kirjoitti Helsingin Sanomien toimittaja Juha Akkanen. Ai että mä nautin! Ylikiehuvan puuron lapioiminen aivoihin on niin rasittavaa, työlästä ja puhujalta ihan helvetin epäkohteliasta.

Nyt kaikki markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijat. Jos haluatte nostaa suosiotanne, tehkää Marinit. Jättäkää ne retarketoinnit, profiloinnit, seorovvoisit, sidosryhmät, vaikuttajaviestinnät, natiivimainonnat, inpoundit, outpundit ja pounsreitit.

Jos olet ammattilainen, pystyt todistamaan osaamisesti muutenkin kuin snobbailemalla ammattislangilla. Jos sinulla on painavaa sanottavaa, miksi verhoat sen kummallisiin vierassanoihin? Eikö tärkeintä ole, että sinua ymmärretään? Viestinnän ammattilaisena sinun jos kenen, pitäisi tietää, etteivät ihmiset ole olemassa kuunnellakseen puhetulvaasi ja mikrokieltäsi.

Niin se on: jos sulla on munaa, uskallat puhua selkeää suomen kieltä