Inspiroidu teknologiasta ja ota kasvuloikka

Ensi vuoden syyskuun puolivälin kieppeillä ei Suomessa kannata järjestää markkinointitapahtumaa toimistoväelle. Syyskuussa 2017 toimistot kansoittavat Kölnissä pidettävän dmexco-tapahtuman. Maailman suurin digitaalisen markkinoinnin ja markkinointiteknologian konferenssi kerää vuosittain yli 30 000 markkinoinnin ja median ammattilaista keskustelemaan markkinoinnin digitalisaatiosta.

Tänä syksynä ei näytteilleasettajina vielä näkynyt vahvasti luovuutta korostavia toimistoja (esim. yksittäisiä isoja mainostoimistoja), mutta kiinnostus datan ja teknologian hyödyntämiseen kasvaa kovaa vauhtia. Sama kiinnostus näkyy asiakkaissamme: ajankohtaisia inspiraatiokulmia heille ovat mm. web-analytiikan sekä markkinoinnin automaation parempi hyödyntäminen. Mainostajien Liiton tuoreen Mainosbarometrin yhteydessä liitto kysyi jäseniltään panostusaikeita näiden suhteen; analytiikan saldoluvuksi saatiin 59 ja automaation peräti 90.

Uudistettu Effie Awards Finland

On kerrassaan mainio asia, että nyt uudistamassamme Effie-kilpailussa on oma kategoria töille, joissa teknologian älykkäällä hyödyntämisellä on erityisen suuri rooli. Kategorian kuvauksessa annetaan esimerkkejä siitä, että teknologia voi näyttäytyä monissa eri muodoissa: kyse voi olla mobiiliteknologiasta markkinoinnissa, datan ja analytiikan hyödyntämisestä, teknologian innovatiivisesta hyödyntämisestä tapahtumassa tai sisältöjen rakentamisessa, IoT-ratkaisuista tai teknologian hyödyntämistavoista digitaalisten asiakaskokemusten kehittämisessä.

Kilpailutöiden deadline on 29.9 klo 12, ja ns. extended deadline on 6.10 klo 12 (tällöin osallistumishinta korkeampi). Odotamme isoa määrää töitä!

Markkinointi on nyt kaikkinensa hyvässä hapessa. Yksin Mainostajien Liiton Mainosbarometri kertoo tästä saldolukujen muodossa: kun viime syksynä oli saldoluku syksylle 2015 – 22, on se nyt syksylle 2016 + 8.  Vuodelle 2017 on saldoluku 36, kun viime syksynä ennustettiin tämän vuoden saldoluvuksi +2.  Todellisuudessa mainontaan on tammi-elokuussa käytetty vajaan prosentin vähemmän kuin edellisenä vuotena. Hyvästä hapesta saattoi myös aistia uudistuneella Markkinoinnin viikolla 21.-22.9. Messukeskuksessa – niin käytäväkeskusteluissa kuin inspiroivissa esityksissä.

Meille palveluntarjoajille on yritysten kasvanut panostus omien ja ansaittujen kanavien käyttöön tuonut jo nyt ja tuo jatkossakin lisää töitä. Vain yksi markkinoiva yritys kymmenestä käyttää pelkästään sisäisiä resursseja sisältöjen tuottamisessa, kanavien hallinnassa, analytiikassa. Effien uuteen Brändätyt sisällöt -kategoriaan saadaan taatusti kiinnostavia, tuloksellisia näytteitä asiakkaiden ja toimistojen yhteisistä saavutuksista.

Tänä syksynä ja ensi vuonna on tarjolla huikeita haasteita. Yksin teknologia tuo uusia mahdollisuuksia, mutta vain mahdollisuuksia. Kunnon kasvuloikkaan tarvitaan business-ymmärrystä, mielikuvitusta, rohkeutta, kolhujenkestoa ja entistä laajempia partneriverkostoja. Tervetuloa pöytään uudet kumppanit!