Ilon puolesta, tylsyyttä vastaan

Joulun pyhille lukemista löydät MTL-joulukalenterista. Annamme lukusuosituksen näille ilahduttaville, ajatuksia herättäville ja vinkkejä jakaville blogikirjoituksille.

On ollut ilo koostaa ensimmäistä joulukalenteriamme. Olen tutustunut jäsentoimistojemme blogeihin ja kerännyt luettavaksenne nämä helmet. Joulukalenteri nostatti jouluhenkeä toimistoissamme niin, että tuoretta lukemista innostuivat kirjoittamaan Brunnen (17.12.), SEK (19.12.), Mailand (20.12.) ja tietysti meidän konttorin oma poppoo (18.12.). Erityiset kiitokset siis heille.

MTL-blogi peilaa ajankohtaisia ilmiöitä viestintä- ja markkinointialalla. Kirjoittajina yhteisömme rautaiset markkinointiviestinnän ammattilaiset. Uskomme, että osaaminen on tehty jaettavaksi!

MTL-joulukalenteri 2019

1.12. Näillä opeilla opit kirjoittamaan. Kirjoittaminen on yksinkertaista. Se on vain ajatusten esiin laittamista luettavaan muotoon.

2.12. Markkinointi tarvitsee generalisteja! Muistetaan, että markkinoinnin tärkein rooli on strateginen: luovuutta ja näkemystä korostava, yllätyksellinen, uskalias ja aivan uutta arvoa hakeva.

3.12. Mieleenpainuvan esiintyjän perusta syntyy tietoisesta läsnäolosta. Yleisöä innostavan ja mieleenpainuvan esiintymisen perusta on olla tietoisesti läsnä kehollisesti ja äänellisesti. Miten tämän taidon voisi oppia?

4.12. 3 vinkkiä tarinankerrontaan sosiaalisessa mediassa. Seuraavat 3 tapaa ovat helppoja keinoja kokeilla, miten tarinankerrontaa voi hyödyntää yrityksen sosiaalisen median kanavissa.

5.12. B2B-yritysten viisi haastetta markkinoinnissa. Tässä mielestäni viisi suurinta B2B-yritysten haastetta.

6.12. Mitä yrityksen suomalaisuus oikeasti kertoo meille. Yhä monimutkaisemmassa maailmassa pelot ja epäluulo kasvavat. Ja juuri silloin suomalaisten brändien tarjoama nostalgia viehättää entistä enemmän.

7.12. Strateginen segmentointi – asiakaslähtöisen kasvun ajuri. Asiakaskokemus on markkinoinnin transformaation ytimessä. Mutta miten huomioimme käytännössä yksilön asiakaspolun kohtaamisissa?

8.12. Strategialla on syystä huono maine. Strategia on arjessa tekemistä. Jos sitä ei tunneta ja toteuteta kuin laatijoidensa keskuudessa, sitä ei oikeastaan ole olemassa.

9.12. Liiketoimintaa tukeva vaikuttajamarkkinointi – kun pelkkä näkyvyys ei riitä. Lue mitkä ovat kaksi brändin kannalta relevanteinta kysymystä ennen vaikuttajayhteistöiden aloittamista.

10.12. Miten Instagram Live herätetään eloon? Instagramissa suorat livelähetykset saavat tällä hetkellä Stories-ylähyllyllä mainiota näkyvyyttä hyppäämällä heti jonon ensimmäiseksi storyjen ohi.

11.12. Emojit osaksi yritysviestintää – 5 hyvää esimerkkiä Suomesta. Tutkimusten mukaan yritystilien someviestit saavat paljon enemmän näkyvyyttä, jos niissä on emojeja mukana kuin silloin, jos niissä ei ole. Mutta miten ottaa emojit mukaan tehokkaaseen viestintään?

12.12. Ihmisen optimismi on markkinoinnin mahdollisuus. Talousnobelisti Daniel Kahnemanin klassikkoteos ”Thinking, Fast and Slow” on nimittäin ehtymätön innostuksen lähde jokaiselle markkinoinnin parissa työskenteleville – ja toki kenelle tahansa ihmisen käyttäytymisestä kiinnostuneelle.

13.12. Testissä luovuuden kuntopiiri. Otin avukseni aamusivut, joka on amerikkalaiskirjailija Julia Cameronin kehittämä luovan kirjoittamisen työkalu.

14.12. Sisältö on markkinoinnin ydin ja sielu. Pitkäjänteisellä sisältömarkkinoinnilla ei tavoitella vain lyhyen aikavälin konversiota vaan vahvaa brändiä ja sitoutuneita asiakkaita.

15.12. Verkkosivujen trendit 2020. Kannattaako verkkosivujen trendejä seurata? Tarvitseeko sinun tietää, onko sivustollasi pyörivä kissavideo ajanmukainen vai ei?

16.12. Suunnittele sydämellä, puhuttele tunteella. Kovapintaisin ja dataorientoituneinkin mainosmies/-nainen on siis loppujen lopuksi sydämeltään leikkivä lapsi. Ja siinä se peräänkuulutettu salaisuus oikeastaan piileekin.

17.12. Lopetetaan k(l)ikkailu ja ryhdytään mittaamaan vaikuttavuutta. Vaikuttavuuden mittaaminen itsessään ei ole vaikeaa, mutta oikeanlaisten mittareiden tunnistaminen vaatii strategisen ymmärryksen.

18.12. Viestintä kehittyy oivalluttamiseksi. Oivalluttamisella saadaan paljon aikaiseksi ja nykyisissä suomalaistenkin yritysten kulttuureissa oma oivaltaminen on elinehto. Eihän se kukkokaan käskemällä laula.

19.12. Mistä nyt puhutaan? Tulevan vuoden tärkeimmät trendit ja ilmiöt. Tässä SEKin viestinnän, luovan työn ja designin asiantuntijoiden ennustukset tulevan vuoden tärkeimmistä trendeistä ja ilmiöistä.

20.12. Joulutarina: Konsultti Jalovaara kokee joulun ihmeen. Menkää te vain, minä odottelen vielä, hän sanoi muille, vaikka äänet jo hävisivät rappuun. Ilma oli kynttilänsavun-tunkkaista ja keittiössä sukka tarttui glögitahraan. Pikkujoulut olivat edellisenä yönä päätyneet jatkoille toimiston jääkaapille. Niin siinä aina käy.

21.12. Eventum Crapula ts. Tapahtumakrapula on terminä varmasti kovin tuttu tapahtuma-alan ammattilaisille, ja tähän aikaan vuodesta termi onkin usein myös kokonaisvaltainen olotila.

22.12. Digimarkkinojan joulutoivelista. Rakas joulupukki, Olen ollut tänä vuonna oikein kiltti ja tehokas digimarkkinoija..

23.12. Tuloksellisuus syntyy uteliaisuudesta. Luovilla aloilla työ on aina ollut monelle paljon muutakin kuin pelkästään keino tienata palkkansa. Monet määrittelevät omaa identiteettiään tekemänsä työn kautta pistäen itsensä ja persoonansa vahvasti likoon. Työtä tehdään intohimolla.

24.12. Joulu pelasti ihmisaivot. Yhteiskunnista tuli äkkinäisiä ja räjähdysherkkiä. Työstä tuli hektistä, kiireistä, vaikeasti ennustettavaa ja alati keskeytyvää.