Hercule Poirot´n datastrategia

Puoli miljoonaa suomalaista aloittaa viikonloppunsa perjantaisin Hercule Poirot´n seurassa. Vielä suurempi määrä katsoo lauantai- ja sunnuntai-iltaisin, kuinka komisario Barnaby ratkoo Midsomerin murhia.

Kotisohvalla nököttäjät väijyvät mahdollisia johtolankoja eli dataa, siinä missä salapoliisi ja etsivätkin. Poirot´n (data)strategia pohjautuu vahvasti harmaisiin aivosoluihin ja niiden analysointikykyyn. Sekä siihen, että hän ei usko lähtökohtaisesti mitään, mitä hänelle sanotaan.  Datastrategia täydentyy toisinaan poliisikomisario Jappin tai kapteeni Hastingsin hankkimilla lisätiedoilla. Ajattelun tuloksena löytyvät epäloogisuudet sekä ymmärrys tarpeettomista ja loppuratkaisua yhdensuuntaisesti tukevista tiedoista.

Yritysmaailmassa datan kanssa työskentely on aina myös johtolankojen etsimistä. Kyse voisi olla jopa dekkarimaisesta nautiskelusta, jos käytettävät datat olisivat paremmassa kunnossa, eivätkä lymyilisi siiloissa hajallaan ympäri taloa.

Aika monen yrityksen ylimmästä johdosta alkaa jo löytyä Poirot, joka vaatii metodia ja järjestystä dataan ja sen keruuseen. Kyse ei ole vain intohimosta dataan, vaan ymmärryksestä siitä, miten vahvasti datan laatu liittyy sekä markkinoinnin automaatioon että kehittyneen analytiikan tuomien mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Ja viime kädessä asiakaskokemuksen laatuun ja liiketoiminnan kasvuun.

Tiedon haltuunotto vaatii datastrategiaa, yhtenäistä toimintamallia datan keräämiseen ja käsittelyyn. Liikkeelle pääsee hyvillä kysymyksillä. Mistä meille syntyy dataa, minkä muotoista se on ja missä sitä on? Miten data kannattaa organisoida, jotta sen avulla löydetään vastauksia haluttuihin kysymyksiin? Miten dataa hallinnoidaan, jotta se pysyy hyvässä kunnossa? Miten me ja kumppanimme käytämme dataa eri työvälineillä parhaan asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi?

Datastrategia ottaa kantaa ihmisiin, prosesseihin ja teknologiaan. Strategiaprosessin myötä syntyy selkeä roadmap etenemispoluista. Omaa CRM-järjestelmää käyttävissä yrityksissä saattaa paljastua, että tietojen parantamiseen vaaditaan tarmokasta ryhtiliikettä. Joillain yrityksillä jo mainonnanhallintajärjestelmän oikeanlaisella valjastamisella päästään paremmin integroituihin tietoihin. Joillain taas ulkopuolisten datalähteiden liittäminen omiin datalähteisiin kaunistaa huomattavasti tuloksia.

Kenen tontille datastrategiat sitten kuuluvat? Uskon, että markkinointi/myyntijohtaja löytää itsensä aika luontevasti modernin Poirot´n roolista. Jappin ja Hastingsin sijaan apurit voivat löytyä meistä toimistokumppaneista.