Haluaisitko pudota polvillesi?

Viitisen vuotta sitten viestintätoimistojen awards-työryhmä teki kipeän puristusreissun Viroon. Tavoitteena oli täydellinen vetäytyminen Viron maaseudulle ja loistelias ulostulo: Tadaa! Tässä se on – MTL Communications Awards –kilpailu!

Ai miksi reissu oli kipeä? Koska astuin yön aivomyrskyn jälkeen pimeydessä hieman harhaan, putosin polvilleni ja vasta parin päivän kotiin nilkuttamisen jälkeen sain kuulla nilkan nivelsiteiden olevan täysin poikki.

Seuraavat viisi kuukautta etenin kepeillä, käsien varassa. Sen seurauksena pääsin joulusaunassa esittelemään rehvakkaasti hauislihaksiani. Siinä lauteilla pullistellessa tajusin, että musta oli tullut sairaan vahva.  Habaa on.

Sankari herää

Konkkasin puhujakorokkeelle ensimmäisessä MTL Communications Awards –palkintojuhlassa sauvoilla ja jalkaan sattui. Kyynel ei tullut silmään fyysisestä kivusta, vaan henkisestä onnesta.

Yhteisellä rutistuksella olimme luoneet jotain enemmän kuin kerran vuodessa jaettavat viestintätyöpalkinnot. Olimme sytyttäneet ammattiylpeyden, jatkuvan kehittymisen ja oman työn merkityksellisyyden liekin.

Voittajien oli tietysti helppo hymyillä ja kiittää. Mutta kun ne, jotka eivät vielä palkintokorokkeelle päässeet, vetivät hihasta ja hehkuivat, ymmärsin jotain  hämmentävän suurta tapahtuneeksi.

”Tajusimme awards-hakemusta kirjoittaessamme miten upeaa ja tuloksellista työtä olemme asiakkaallemme tehneet. Sen läpikäyminen yhdessä asiakkaan kanssa nosti molempien fiilistä ja sitoutumista yhteistyön jatkumiseen”.

Vetäydyin vessaan pyyhkimään kyyneliä. Olin päässyt mahtavien sankareiden joukkoon.

Habaa riittää

Neljän MTL Communications Awards –juhlan jälkeen meidän ja monen muun suomalaisen viestintätoimiston seinillä on useita awardeja. Kotimaassa lihasten ja erityisesti sankariuden kasvattaminen on avannut luontevan tien mitata omaa osaamista kansainvälisillä kentillä. Pystejä on kannettu kotiin jo ulkomailta.

Pari viikkoa sitten kävin tiimimme kanssa Lontoossa ICCO Global Awards –kilpailussa pokkaamassa palkinnon maailman parhaimmasta B2B-viestintätyöstä. Sama työ palkittiin tänä vuonna myös MTL Communications Awards -kisassa kansainvälisen viestinnän kategoriassa.

Maailman paras! No huh. Sitä ei olisi tapahtunut ilman habaa, jonka kotikentiltä saimme.

Voittaminen iskee

Istuin viime viikolla iltaa hyvän ystäväni, voittamisen asiantuntija Cristina Anderssonin kanssa. Uskalsin kaiken voittamisen ja juhlahumun keskellä tunnustaa, että voittaminen tuntuu vaikealta. Miten sitä pitäisi oikein voittaa?

Minusta on mahtavaa tehdä tuloksellista työtä upeille asiakkaille. Tehdyn työn ja tulosten kirjaaminen awards-hakemukseen tuntuu itsessään jo voittamiselta. Ihan sama antaako joku ulkopuolinen tuomaristo työllemme arvoa vai onko se jotenkin vähemmän tai enemmän kuin joku toinen työ?

Tuntuu, että tärkein palkinto on jo saatu, kun oman työn merkityksellisyyden on analysoinut. Arjessa emme aina edes huomaa tuloksia ja niiden merkittävyyttä.

Tarvitsemme siis hetken, jolloin istumme alas ja kirjaamme ylös onnistumisemme. Toisaalta onhan se ihan mahtavaa, kun sitä omaa menestystä verrataan muihin mahtaviin töihin ja oma työ voittaa. Vetää hiljaiseksi.

Voittamiskonsultilta voi onneksi kysyä, että miten mun pitäisi voittaa?

”Oletko katsonut miten voittaja reagoi voittamisen hetkellä? Hän vain putoaa polvilleen”.

Olen päässyt voittajien joukkoon.

 

MTL Communications Awards järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa. Kilpailuun osallistutaan täyttämällä osallistumislomake MTL:n sivuilla 7.1.2016 mennessä (extended deadline 12.1. klo 23.59). Katso kilpailukategoriat ja muut ohjeet täältä ja lähetä parhaat työsi kilpailuun!