Ei @$§§%¤# keskenämme

Kun tulin töihin MTL:ään, kollega sanoi: ”Tervetuloa alalle, joka ei osaa lukea eikä kirjoittaa ja joka tykkää nussia eniten keskenään.”

Hetken haukoin henkeä. Tajusin kuitenkin pian, mitä hän tarkoitti. Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja säesti samaan tyyliin: ”Ai, olet mennyt alalle, joka seurustelee eniten keskenään.”

Täydennetään toisiamme

Kun luemme esimerkiksi MTL:ään tulevia kisatöitä, puolessa niistä on toimiston ja/tai asiakkaan nimikin kirjoitettu väärin. Kirjoitusvirheitä on ja nimiä puuttuu. Puhelin pärisee ennen määräpäivää, koska kukaan ei jaksa lukea ohjeita tai sisäistää niitä.

Idiootit ympärilläni -kirjan oppeja soveltaen markkinoinnin ammattilaiset ovat pääsääntöisesti keltaisia. Luovia taiteilijoita, joilla nuttura on pilvissä ja tennarit metrin korkeudella ilmassa. Mutta siellä korkeuksissa syntyy tajunnan räjäyttäviä ideoita.

Jokaisella on vahvuutensa. Jos on luova ajattelija, pienet yksityiskohdat menettävät merkityksensä. Pilkunpistelijöitä riittää ja he pistelkööt välimerkit paikoilleen suuren ajattelijan tuotokseen. Tiimityössä on voimaa.

Katsotaan siilosta ulos

Mutta se keskenään nussiminen. Siitä on päästävä eroon. Välittömästi.

Kollega tarkoitti tuolla reippaalla ilmaisulla merkittävyysjärjestyksessä seuraavia asioita: emme ole riittävän kiinnostuneita asiakkaistamme, heidän bisneksestään ja ylipäätään muista, viihdymme parhaiten kaltaistamme seurassa siiloissa ja puhumme omaa hieroglyfikieltämme.

Aloitetaan järeimmästä. Viestintää ja markkinointia kuvataan usein bisneksen tukitoiminnoksi. Se voi olla sitä. Tai sitten se voi olla liiketoiminnan strateginen vauhdittaja. Tätä viimeistä lisää ja paljon, kiitos!

Kun olemme asiakkaamme – olipahan hän oman organisaatiosi sisällä tai ulkona – liiketoiminnan strateginen vauhdittaja, meidän pitää hallita bisnes ja kyetä strategiseen ajatteluun.

On ymmärrettävä keskeiset talouden tunnusluvut,  muistettava ne ja tiedettävä niiden merkitys. Ja on pysyttävä koko ajan rattailla, missä mennään.

Opettele tuloslaskelma ja tase

Jos asiakkaamme on pörssiyhtiö, luemme jokaisen sen julkaiseman osavuosikatsauksen ja pörssitiedotteen. Ja painamme luvut päähämme ja mietimme, mitä ne tarkoittavat. Samat sanat muistakin yrityksistä.

Jokaisen tämän alan ammattilaisen pitää osata lukea tuloslaskelmaa ja tasetta ja ymmärtää, mitä kassavirta tarkoittaa. Olemassa olomme tarkoitus on aiheuttaa vipinää juuri noiden talousdokumenttien riveillä. Siksi meidän on seurattava, kuinka ne jaksavat.

Varmista työpaikkasi

Jos et hallitse yrityksen talouden perusteita, mene kurssille. Opiskele asiakkaasi ja työnantajasi bisnes munaskuita myöten. Tilinpäätöstiedot ovat julkisia. Katso myös, miltä asiakkaan kilpailijan numerot näyttävät.

Kun puhut johdon kanssa yrityksen bisneksestä liikevaihdon, kasvun, liikevoiton, markkina-arvon, sijoitetun pääoman tuoton etkä retargetoinnin näkökulmasta, istutte samoilla rattailla. EBITDAn ymmärtäminen on sinulle yhtä tärkeää kuin SEOn. Se tietää yrityksellesi pulleampaa yläriviä eli lisää liikevaihtoa ja sinulle varmempaa työpaikkaa.

Kuuntele erilaisia

Erilaisuus on voimaa. Meidän pitää ymmärtää maailmaa laajasti ja pystyä omaksumaan nopeasti yritysten haasteita. Tutustu ihmisiin, joilla on toisenlaisia taustoja. Mene joskus tilaisuuteen, jossa olet ainut tämän alan edustaja. Kuuntele, kuuntele ja kuuntele, mitä ne puhuvat. Ja kysy!

Lopuksi se, johon jaksan kannustaa. Puhu yritysjohdon ymmärtämää kieltä, äläkä jauha luotaantyöntävää markkinointisotkua. Toimitusjohtaja ei halua kuulla sitä.

Ole onnellinen

Jos haluat elää parisuhteessa saman alan tai ammattikunnan ihmisen kanssa ja harrastaa seksiä, se on sallittua ja hyväksyttävää. Onnea liitolle😊