Digitaalisuus lisää kasvua

Kaikki kohisivat ainakin IT-alalla 1990-luvulla uudesta taloudesta: vanhat talouden lainalaisuudet eivät enää päde, suhdannevaihteluita ei tule, talous kasvaa jatkuvasti, tietotekniikka muuttaa maailman, kaikki vanha on tarpeetonta ja jokainen muna pitää siirtää yhteen IT-koriin. Voi itku, mitä paskaa – näin jälkeenpäin ajateltuna.

Internet-kupla posahti rikki, häivytti höpöhöpöt maailman tuuliin ja antoi taas uuden arvon savupiipputeollisuudelle.

Mutta jotain sentään on muuttunut. Markkinointiviestintäala kasvoi viime vuonna kolmannella kvartaalilla 4,5 %:n vauhtia, ja sama tahti näyttää jatkuvan tänä vuonna. Ala kasvoi myös kahtena edellisenä vuotena.

Ilmiö on uusi, sillä yleensä markkinointiviestintäala on supersuhdanneherkkää ja ylireagoi suhdannevaihtelujen molemmissa päissä. Nyt Suomen BKT matelee, taloustaantuma jatkuu ja on muuttunut stagnaatioksi eli pysähtyneisyyden tilaksi. Mutta markkinointiviestintäalalla tuntuu menevän mukavasti.

Marcom-alan suurin kasvun ajuri on digitaalisuus ja kaikki sen aiheuttamat muutokset. Tietoa on hirvittävä määrä ja se kasvaa eksponentiaalisesti, uusia kanavia tulee jatkuvasti, vastuullisuuden vaade kasvaa, markkinoinnilta halutaan tuloksia, sisällön merkitys on kriittistä ja niin edelleen.

Ja lisäksi: viestinnän merkitys ymmärretään jo ja haluaisin uskoa, että niin myös markkinoinnin. Tällaisessa tilanteessa käy myös niin, että puhuri tuhoaa akanat ja jyvät säilyvät. Yritysjärjestelyiden määrä jatkuu aivan varmasti.

Mutta nautitaan vauhdista MTL-jäsentolaiset. Olemme sen ansainneet!