Blogimarkkinointi ja tapahtumat ovat oiva parivaljakko

Blogimarkkinointi on vakiinnuttamassa paikkansa markkinointiviestinnän kentässä, ja yhä useampi kampanja toteutetaan ammattimaisesti yhteistyössä esimerkiksi tapahtumatoimiston ja Blogirinki Median kaltaisen toimijan kanssa. Tällöin asiakas saa koordinoidun kampanjan, jonka tuloksia mitataan ja bloggaajat saavat asiaankuuluvan palkkion.

On asiakkaankin näkökulmasta järkevää, että blogiyhteistyö toteutetaan koordinoidusti. Harvalla on aikaa ja asiantuntemusta kaivaa omalle kampanjalleen oikeat blogit kymmenien tuhansien blogien joukosta ja säätää yhteistyötä itse. Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta jos blogimarkkinointi on uusi asia, kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen.

Blogeja käytetään eniten kuluttajamarkkinoinnissa ja enenevässä määrin tapahtumamarkkinoinnin yhteydessä. Esimerkiksi suuri osa messuista hyödyntää luontevasti bloggaajia sekä ennakko- että jälkimarkkinoinnissa. Ideaalitilanne olisi, että bloggaajat saisivat työstään messuilla myös rahallisen korvauksen ja asiakas sitä kautta tehokkaampaa markkinointia. Kun työstä saa palkan, pystyy siihen laittamaan enemmän aikaa ja panosta, jolloin laatu paranee.

Somenäkyvyys eri kanavissa olisi myös taatusti tehokkaampaa, jos bloggaajat voivat tutustua kunnolla messuihin. Tämä on messujärjestäjän etu, ja yksittäiset näytteilleasettajatkin saavat enemmän vastinetta investoinnilleen bloginäkyvyyden avulla.

Blogi on yksi tehokkaimpia tapoja parantaa hakukoneosumia ja sitouttaa blogien seuraajia tuotteisiin ja palveluihin. Tämä kaikki koskee messujen lisäksi muitakin tapahtumia. Uskon, että ammattimaisesti toteutettu blogimarkkinointi tulee seuraavina vuosina olemaan enemmän sääntö kuin poikkeus lähes kaikissa markkinointiviestintäkampanjoissa.

Blogeja voi käyttää nerokkaasti myös b2b liiketoiminnassa. Kun kohderyhmä on selvillä, pitää vain suunnitella sitä puhutteleva kampanja, johon bloggaaja pystyy luontevasti tarttumaan. Blogimarkkinointi vaatii asiakkaalta rohkeutta, mutta se tuo taatusti myös tuloksia. Markkinointiviestinnän asiantuntijat auttavat asiakasta saamaan parhaan tehon irti myös blogimarkkinoinnista.

Kirjoittaja Heidi Ekholm-Talas MTL-jäsentoimistolainen