Ala kehittyy, päivitä osaamisesi

Kävin viime viikolla puhumassa Opetushallituksen seminaarissa aiheesta, mitä markkinointiviestintäalalla pitää osata. Tarjosin siis evästä koulutuksen järjestäjille ja opettajille opetuksen suunnitteluun.

Pohdin, kilautin muutamalle kaverille, muistelin keskusteluja, kaivelin muistia, luin muutamia juttuja. Sitten piirsin omaan esitykseeni ison t:n ihan kuin ennen vanhaan IT-alalla. Markkinointihommissa on pakko ymmärtää laveasti, miten tehdään bisnestä ja mitä on markkinointi. Tietotekniikkataidot ovat välttämättömät ja sen lisäksi on hyvä olla syväosaaja (t:n varsi) jollain markkinoinnin osa-alueella.  Ja kirsikkana kakun päällä luovuus on ihan ”must”.

Itsekin hengästyin kuvaa piirtäessäni ja mietin, moniko alalla työskentelevä oikeasti täyttää t:n vaatimukset. Vuosikymmenten arkinen kenttätutkimukseni on osoittanut, että bisneksen ymmärtämisessä on eniten haasteita.

Mutta hengitys tasaantui viimeistään viikon päästä MTL Communications Awards -kilpailun töitä tuomaroidessa. Joissakin kategorioissa oli niin monta hyvää taidonnäytettä, että voittajan valitseminen oli todella vaikeaa.

Videot, tietotekniikka ja visuaalisuus ovat murtaneet viestintätöissäkin itsensä arjen työpöydälle. Monissa kampanjoissa oli lisätty viestintävoimaa myös maksullista mediatilaa hyödyntämällä. Oli siis hiivitty mainostoimistojen työmaille. Siilot murtuvat rytisten ja toimialat liukuvat.

Hyvissä kilpailutöissä oli todellista ”out of the box” -ajattelua ja puhki kuluneita viestinnän manööverejä oli laitettu ihan uusiin kuoseihin ja kaappeihin. Helmikuun 26. päivä kannattaa tulla Pörssiin katsomaan palkittavia ja oppimaan itse. Siellä on vissisti hyvä pöhinä.