Älä anna ilmaiseksi

Markkinoinnin peruskurssilla opetettiin, että hinta vaikuttaa laatumielikuvaan. Mitä halvempi, sen huonompi. Mitä kalliimpi, sen parempi. Ja jatkoksi tähän, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Se tulee pitkällä aikavälillä kalliimmaksi kuin pieni alkuinvestointi.

Siksi riepoo, kun asiantuntijat ovat ryhtyneet jakamaan arvokasta sisältöä pilkkahintaan. Joskus jopa ihan ilmaiseksi ja samalla mitätöivät omaa osaamistaan. Aiemmin muut mitätöivät markkinoinnin asiantuntijoiden ammattitaitoa. Nyt he tekevät sitä itse. Ja muut asiantuntijat juristit mukaan lukien ovat langenneet samaan loveen.

Kun internet tuli, moni mediatalo meni halpaan. Ne alkoivat jakaa kalliilla rahalla tehtyä sisältöä ilman vastakorvausta. Mitä sitten seurasi? Tilaukset tippuivat, levikit pienenivät, mainostulot hupenivat, journalisteja irtisanottiin tuhansittain, mediatalot kaatuivat. Ja sitten vaan muisteltiin vanhoja hyviä aikoja.

Nyt toistetaan samaa. Internetin sijasta ilmaissyöttäjiä ovat uudet työkalut, esimerkiksi webinaarit. Ja koronan aiheuttama markkinoiden seisahdus pistää myös myymään pilkkahintaan, jotta leivän päälle saisi edes hitusen sitä kasvilevitettä. Ei missään nimessä pitäisi, mutta joidenkin on varmaan pakko. Harmi. Tuhon tie.

Ilmaiseksi tarjotaan itsensä johtamista, itsetunnon kohottamista, markkinoinnin teknologiaa, sisällön tuotantoa, juridista neuvontaa ja valmennusta ihan vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.

Ei, ei, ei ja vielä kerran ei.

Arvokas sisältö ei muutu halvaksi ja arvottomaksi sillä, että sen voi jaella kätevästi verkossa kerralla vaikka koko maailmalle. Käyttäisitkö tunnin aikaasi webinaariin, jonka viimeinen lause olisi Webinaari on arvoton?

Ilmaisella tarjonnalla opetetaan asiakas saamaan ilmaiseksi. Mitä siitä seuraa? Bisnes rapautuu, eikä kohta ole varaa kehittää osaamista. Osaaminen kuihtuu ja on ihan pian siellä, minne se asetettiin: alhaisen hinnan tasolla. Siitä tuli siis itseään toteuttava ennuste.

Jo pitkään ennen koronaa on ollut liian paljon vallalla ajatus, ettei mikään saisi maksaa mitään. Joku aloitti ilmaistarjonnan ja ostajat tottuivat siihen. Miksi asiantuntemus pitäisi antaa ilmaiseksi? Ei miksikään.

Ostajat yrittävät tuon tuostakin saada tarjousvaiheessa toimistoja tekemään ilmaista työtä. Viisaat eivät tee. Tyhmät tai heikot tekevät.

Ilmaisia lounaita ei ole. Ellei asiakas maksa sitä, maksat sen enemmin tai myöhemmin itse.