3 vinkkiä tarinankerrontaan sosiaalisessa mediassa

Päivittäinen viestitulvan määrä sosiaalisessa mediassa on valtava, ja taistelu kuluttajien arvokkaasta huomiosta muistuttaa jo villiä länttä. Jos mainosbudjetti on kohdallaan, tavoitat kyllä suuren joukon silmäpareja, mutta mikä saa juuri sinun sisältösi erottumaan kilpailijoistasi – myös orgaanisesti? Source Creative antaa sinulle toimivat vinkit.

Tarinankerronnan tehokkuudesta on puhuttu jo vuosia, mutta osa yrityksistä empii edelleen sen jalkauttamista strategiseen tekemiseensä. Epäröinti on turhaa, sillä vaikuttavat tarinat nappaavat someselailijan huomion, ja saavat hänet myös reagoimaan sisältöösi.

Seuraavat 3 tapaa ovat helppoja keinoja kokeilla, miten tarinankerrontaa voi hyödyntää yrityksen sosiaalisen median kanavissa.

1. Päästä työntekijäsi ääneen

Anna yrityksellesi kasvot esittelemällä omia työntekijöitäsi. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että asiakkaat luottavat enemmän yrityksiin, jotka raottavat oviaan muun maailman nähtäville. Rohkaise tiimiäsi jakamaan tarinoita omista työpäivistään, miten he ovat päätyneet yritykseesi, mikä heitä inspiroi ja miksi he haluavat tehdä töitä juuri sinulle.

2. Kerro bränditarinasi

Avaa yrityksesi historiaa, arvoja ja visiota. Jokaisen yrityksen taustalla on mielenkiintoinen tarina, joka ansaitsee tulla kuulluksi. Jopa omista epäonnistumisista kertominen on harkitsemisen arvoinen valinta, sillä nykypäivän kuluttajat janoavat samaistuttavaa ja aitoa sisältöä.

Rakennamme esimerkiksi yhdessä Ålandsbankenin kanssa heidän Itämeriprojektinsa bränditarinaa eri henkilöiden kertomien lyhyiden tarinoiden kautta videomuodossa. Tulokset puhuvat myös puolestaan, sillä Itämeren tilan parantamiseen keskittyneen projektin tunnettuus on kasvanut vuosien varrella jatkuvasti.

3. Jaa asiakkaidesi kokemuksia

Tämä on yksi tehokkaimmista tarinankerronnan muodoista sosiaalisessa mediassa. Seuraajien tuottama sisältö (UGC) lisää brändisi luotettavuutta, ja ihmiset todistetusti uskovat helpommin muiden suosituksia yrityksen sijaan. Voit pyytää asiakkailtasi käyttökokemuksia tuotteestasi ja/tai palvelustasi tai tarinoita siitä, miten tuote on vaikuttanut heidän arkeensa. Samalla palkitset myös asiakkaitasi kutsumalla heidät oman yhteisösi jäseniksi. Asiakkaasi kertovat sinusta mielellään oma-aloitteisestikin, kun olet saanut muodostettua tarpeeksi uskollisen asiakaskunnan.

 

Tarinankerronta onkin erinomainen tapa luoda mieleenpainuvaa ja tunteita herättävää viestintää sosiaalisessa mediassa. Jos kaipaat lisää vinkkejä, tutustu tästä miten olemme hyödyntäneet tarinankerrontaa Ålandsbankenin Itämeriprojektissa.