”2-0-1-5”

Nyt kun vuosi on jo kovassa vauhdissa, on mielenkiintoista katsoa, miten Forbes-lehden viime syksynä esiin nostamat markkinointitrendit ovat toteutumassa. Se on – jo aikoja sitten – huomattu, että markkinoinnin aikajänteet ovat muuttuneet vuosineljänneksistä ja kuukausista tunneiksi, sillä vahvimmilla ovat ne hoksnokkaiset mainostajat, jotka reagoivat tapahtumiin reaaliajassa. Markkinointiaktiviteettien läpimenoajat lyhenevät entisestään, mikä tarkoittaa uudenlaista ajattelua sekä mainostajille että heidän kumppanitoimistoilleen.

Lehden mukaan markkinoinnin vahvimmaksi aseeksi on muodostumassa läpinäkyvyys: vähemmän fiktiivisiä tarinoita ja enemmän reaaliaikaista läsnäoloa asiakkaiden arjessa. Tähän on helppo uskoa, koska todellisuutta venyttävät saati sitä omaksi edukseen manipuloivat venkoilijamerkit saattavat muuttua kuluttajien inhokeiksi muutamassa tunnissa.

Markkinointijohtajien ennustetaan muuttuvan Chief Marketing Officereista Chief Simplifying Officereiksi, joiden tehtävänä on viestiä yrityksensä arvolupauksesta pelkistetysti ja konstailemattomasti entistä monimutkaisemmassa toimintaympäristössä. Se edellyttää niin maantieteellisten kuin liiketoimintayksiköiden välisten siilojen romuttamista.

Hmm, siilojen tuhoamista ennustavat profetiat eivät ole aivan ensimmäisiä laatuaan, joskin vuonna 2015 ne ovat kieltämättä entistä uskottavampia. Yrityksissä siilojen pommitus vaatii markkinointijohdolta aika jäntevää sisäpeliä, jotta markkinointi saa sijaa ja valtaa asioissa, jotka monet liiketoimintajohtajat kokevat kuuluvan omaan asemavaltaansa.

Lopuksi povataan hankintatoimen vaikutusvallan voimistumista entisestään. Siitä vaan, koska hyvä hankintatoimi tekee fiksuja kysymyksiä ja edistää markkinointiprosessien läpivalaisua. Siinä on se riski, että ennemmin tai myöhemmin havaitaan osan myynti- ja markkinointijengistä tekevän vääriä hommia. Niitä, jotka voisi automatisoida bittien voimalla. Tosin silloin huomataan myös se, että tietyt luovuutta vaativat tehtävät vaativat edelleen ihmisen aivoja, joita ei – ainakaan vielä – voi korvata algoritmeilla.

Kirjoittaja Hannu Laakso on MTL:n hallituksen jäsen.