Villivision ja J. Rinta-Joupin kumppanuus tuotti kaikkien aikojen myyntiennätyksen

Villivisio ja J. Rinta-Jouppi aloittivat markkinoinnin  kokonaiskumppanuuden joulukuussa 2018. Vuoden 2019 aikana strategisen ja taktisen tason kumppanuudella saavutettiin autoliikeketjun yli 30-vuotisen historian ennätys myydyissä ajoneuvoissa.

Villivision luova johtaja ja osakas Pauli Nurminen korostaa, että yhteistyö aloitettiin haastavassa markkinatilanteessa.

Saimme kovia tuloksia aikaiseksi laskevassa ja turbulentissa markkinatilanteessa kaikilla tärkeillä mittareilla mitattuna. Saavutimme kaiken sen mitä loppuvuodesta 2018 asiakkaan kanssa sovimme. Vuosi 2019 oli erittäin opettavainen. Kumppanuuden kulmakivinä toimivat palvelukokemuksen vahvistaminen, yrityskulttuurin muovaaminen ja vaikuttava markkinointiviestintä.

PAULI NURMINEN

Vuoden 2018 tuloksiin verrattuna J. Rinta-Joupin myynti kasvoi 17 % myydyissä ajoneuvoissa mitattuna. Pelkästään joulukuussa 2019 kappalemääräinen ajoneuvomyynti kasvoi 38 %. Muiden tuloksien osalta kumppanit nostavat esiin saapuneiden vaihtoautojen tarjouspyyntöjen määrän 229 % kasvun ja asiakkaille heidän autoistaan tehtyjen ostotarjouksien määrän 218 % kasvun.

Suomessa vuonna 2019 käytettyjen henkilöautojen, matkailuautojen ja pakettiautojen myynti väheni alalla kappalemäärissä laskettuna valtakunnallisesti 1,1 % ja uusien autojen rekisteröinnit vähenivät 5,2%. (Lähde: Traficom, 2020)

Yksittäisten verkkosivustovierailijoiden määrä kasvoi 65 % ja sivunäyttöjen 75 %. Verkkosivuston päivittäinen kävijämäärä kasvoi 117 % ja kasvaa tasaisesti edelleen. Matkailuautoja koskeva liidimäärän kasvu oli 448 %.

Kasvu tehtiin yhdessä toimintatapoja ravistelemalla

J. Rinta-Joupin markkinointipäällikkö Teemu Markkasen mukaan tulosten saavuttaminen on vaatinut uuden oppimista ja muutosta, niin markkinoinnin kuin johtamisen ja viestinnän osalta.

Digitaalisuus avaa koko liiketoiminnan pakan ja paljastaa asioita kiinnostavasti. Suosittelemme vastaavaa toimintamallia etenkin yrityksille, joiden toimiala on murroksessa ja samoista asiakkaista taistellaan kilpailijoiden kanssa.

Teemu Markkanen

Verkossa tapahtuvien asioiden lisäksi esimerkiksi kivijalan tuloksia on J. Rinta-Joupilla mitattu tarkemmin. Tietoja yhdistämällä hahmottuu ensimmäistä kertaa koko myyntiprosessi.

Digitekemisessä on muutettu strategia, kanavat, viestit ja laatu. Virheitäkin on tehty, mutta tuloksia on saatu nopeasti. Olemme yhdessä etsineet vastauksia, tämä on yhteistyön tulosta.

Markkanen summaa

Lisätietoja

  • Pauli Nurminen, luova johtaja, osakas, Villivisio Oy, pauli.nurminen@villivisio.fi, 050 526 7725
  • Teemu Markkanen, markkinointipäällikkö, J. Rinta-Jouppi Oy, teemu.markkanen@rinta-jouppi.fi, 040 535 5892

Vuonna 1999 perustettu Villivisio on erikoistunut brändilähtöiseen ja strategiseen markkinoinnin ja viestinnän suunnitteluun. Villivisio työllistää kaksikymmentä markkinointiviestinnän ammattilaista, ja yrityksen myyntikate vuonna 2019 oli 1,45 miljoonaa euroa. Villivision asiakkaita ovat muun muassa J. Rinta-Jouppi, Pohjola Rakennus, Helsingin Kaupunginteatteri, Tampereen kaupunki, Ice Power, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva, Finnpark ja Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma. www.villivisio.fi

J. Rinta-Jouppi Oy on perinteikäs, vahva pohjalainen yritys, jonka autokaupan juuret saivat alkunsa jo 1950-luvulla. Nykyään J. Rinta-Jouppi Oy kuuluu Suomen suurimpiin yksityisiin autokauppaketjuihin. Merkkiedustusten ja huoltopalveluiden (Ford-, Opel-, Kia-, Mitsubishi-, Adria-, Kabe-, SunLiving- ja Bürstner) lisäksi konserni on tunnettu erittäin runsaasta ja laadukkaasta lähes 3 000 vaihtoauton valikoimasta. Ketju toimii yhdeksällä paikkakunnalla 14 liikkeen voimin, ja vuosimyynti on yli 15 500 autoa. Liikevaihto vuonna 2018 oli 226 miljoonaa euroa, ja konsernin palveluksessa on yli 200 henkilöä. Konserniin kuuluu myös maanrakennuskoneita myyvä ja huoltava Rinta-Jouppi Machine. www.rintajouppi.fi