Kirsi Mäki Hasan Communicationsin toimitusjohtajaksi: ”Kohuista voi oppia paljon”

Hasan & Partners -konserniin kuuluva viestintätoimisto Hasan Communications on nimittänyt Kirsi Mäen toimitusjohtajaksi 9.12. alkaen.

Kirsi Mäki, 54, siirtyy Hasan Communicationsille markkinointiviestintätoimisto Republicista, jossa hän toimi asiakkuusjohtajana ja viestintätiimin osaamisen kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri.

Republicissa edelliset reilut neljä vuotta työskennellyt Mäki kertoo, että Hasanissa häntä inspiroi ennen kaikkea konsernin monialaisuus.

Hasan & Partners Group on markkinointiviestinnän konserni, jossa työskentelee osaajia mainonnan, viestinnän, palvelumuotoilun, designmuotoilun sekä myös asiakasymmärryksen puolelta.

”Asiakkaan kannalta tämä tarkoittaa sitä, että voimme olla yksi tiimi, jossa on mukana ihmisiä eri toiminnoista. Emme ole täällä siiloissa, vaan tilanne ja kokoonpano katsotaan asiakkaan tarpeiden mukaan.”

”Valtava osaamisen voimavara oli asia, jonka vuoksi halusin tarttua tähän mahdollisuuteen”, Mäki kertoo M&M:lle.

Hasan & Partners Groupin toimitusjohtaja ja vastaava luova johtaja Eka Ruola toivottaa pitkään viestintätoimistokentällä työskennelleen Mäen riemulla tervetulleeksi.

”Olen erittäin iloinen saadessamme Kirsin kaltaisen kokeneen ammattilaisen viemään viestintäajatteluamme uudelle tasolle. Tiimimme osaaminen on hyvin monimuotoista ja se täydentää ryhmämme tarjoomaa mainiosti. Kirsistä saamme kipparin, joka varmasti osaa tarjoilla viestintäpakettimme markkinaa puhuttelevalla tavalla”, Ruola kommentoi tiedotteessa.

Sisäistä ja ulkoista viestintää

Yritysten kannalta viestinnän merkitys kytkeytyy kohtaamispisteisiin, joissa yritys on tavalla tai toisella suoraan tekemisissä asiakkaan kanssa.

Esimerkkejä erilaisista kohtaamispisteistä ovat astuminen sisään kivijalkamyymälään, vierailu yrityksen verkkosivuilla tai vaikkapa keskustelu asiakaspalvelupuhelimessa.

Olennaista on Mäen mukaan, että yritys tunnistaa jokaisen kohtaamispisteen ja osaa viestiä asiakkailleen vuorovaikutteisesti sekä johdonmukaisesti.

Koska asiakkaat hakevat tänä päivänä brändeiltä Mäen mukaan helppoutta, sujuvuutta sekä omiin arvoihin vastaamista, sisäisen viestinnän merkitys on erittäin tärkeää.

”Organisaation on ensin päätettävä, minkälaisia kohtaamisia asiakkaille halutaan tarjota, ja sen jälkeen viestiä tämä selkeästi jokaiselle työntekijälle.”

”Luulen, että valitettavan monen yrityksen kohdalla nämä aatokset eivät täysin välity loppuasiakkaalle. Siihen vaaditaan viestinnän tukea. Viestintä nivoo asiat yhteen ja on ikään kuin punainen lanka asiakaskokemuksen rakentamisessa”, Mäki arvioi.

Kokemusta ja oppia

Digitalisaation ja sosiaalisen median aikakaudella yksittäisten ihmisten kokemukset voivat saada hetkellisesti suuren huomion.

Yritysten kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi tyly palvelukokemus myymälässä tai väärien tarjoustietojen levittäminen voivat hyvin pian olla esillä sosiaalisessa mediassa ja tavoittaa merkittävän määrän ihmisiä.

Niin kutsutun somekohun kohdalla Mäki uskoo avoimen ja läpinäkyvän viestinnän olevan ainoa järkevä vaihtoehto yritykselle.

”Yrityksellä on oltava valmius kertoa asioista avoimesti. Somekohuista voi myös oppia paljon. Ne lähtevät yleensä siitä, että yritys on jossakin kohtaamispisteessä toiminut tavalla, joka asiakkaan mielestä ei ole ok.”

”Kyseessä ei ole hyökkäys, vaan palaute, joka tulee ymmärtää rakentavana asiana. Kun jossakin on tehty virhe, tämä kokemus voi auttaa koko yritystä kehittämään toimintaansa. Tämä tuo mahdollisuuden kehittää palvelua sekä asiakaskokemusta”, korostaa Mäki.

Hasan & Partners Group on monikansallinen markkinointiviestinnän konserni, johon kuuluvat Suomessa luova toimisto Hasan & Partners, viestintätoimisto Hasan Communications, asiakasymmärrys- ja business design -toimisto Frankly Partners, asiakaskokemustoimisto Hasan X sekä tuotantoyhtiö RAW&LAND.

Lisäksi Hasan & Partners Groupilla on Tukholmassa luova digitaalinen täyden palvelun mainostoimisto Perfect Fools sekä vuonna 2017 San Franciscoon perustettu uuden ajan markkinointiviestintätoimisto TBD.