PARHAAT SEKUNNIT -kilpailu loppuu

Vuodesta 1994 asti TV-mainontaa palkinnut Parhaat Sekunnit -kilpailu lopetetaan. Kilpailun muotoa muutettiin tänä vuonna, mutta uusi kilpailun muoto ei ottanut tuulta alleen.

Kausittaiseen kilpailuun osallistui kesäkaudella liian vähäinen määrä mainoselokuvia, jotta kilpailun taso olisi pystytty pitämään riittävän laadukkaana. Aiemmin kilpailuun osallistuivat automaattisesti lähes kaikki kaudella ensiesityksessä olleet tv-mainoselokuvat ja sekin muodostui ongelmaksi tuomaristolle.

Screenforce Finland on hieman haikeana päättänyt lopettaa Parhaat Sekunnit -kilpailun ja keskittyä jatkossa kehittämään toista kilpailuaan, Voitto-gaalaa.

Kehitämme parhaillaan Voitto-gaalaa yhdessä APFI:n ja Marketing Finlandin kanssa. Ensi vuonna vietetään Voitto-gaalan 25 -vuotisjuhlaa ja esimerkiksi Yleisön Parhaat Sekunnit jatkaa osana sitä. Alalta saaman palautteen mukaan, kilpailuja kerrottiin olevan kovin monta, jopa liian monta ja Parhaat Sekunnit -rooli tässä palkintojen joukossa oli epäselvä. Me puolestamme päätimme vähentää määrää ja panostaa laatuun varmistaen samalla myös Voitto-gaalan tulevaisuuden. Toivon, että esimerkiksi Voitto-gaalan shortlistaa voidaan nostaa ja esimerkiksi käyttää koulutuksellisesti enemmän tulevaisuudessa.

 

Tahtotila on tuoda Suomen parhaita mainoselokuvia esille inspiroimaan kaikki alan toimijoita jatkossakin. Kehitystyö on kesken, mutta haluamme ehdottomasti juhlia hienosti tuotettua liikkuvaa kuvaa edelleen. Tulevaisuuden mainonnassa liikkuva kuva tulee vain lisääntymään.

sanoo Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen

Parhaat Sekunnit ehti olla voimassa 25 vuotta. Parhaat Sekunnit -kilpailun juuret olivat kausittaisesta kilpailusta, ja kiinnostuneita osallistujia ei vain löytynyt riittävästi. ”Ehkä sen aika ajoi ohi”, pohtii Anna Lujanen.

MTV ja Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL järjestivät yhteistyössä Kuukauden Parhaat Sekunnit –kilpailua, joka on palkinnut ajankohtaista, laadukasta tv-mainontaa jo vuodesta 1994 lähtien. Vuonna 2017 Kuukauden Parhaat Sekunnit siirtyi koko kaupallisen televisiokentän kattavaksi kilpailuksi ja kilpailun järjestäminen siirtyi Screenforcelle. Samalla kilpailun nimeksi muuttui Kauden Parhaat Sekunnit.

Lisätiedot

Anna Lujanen
anna.lujanen@screenforce.fi

Screenforce Finland on Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Jäseninä ovat MTV, Sanoma, Discovery Networks Finland ja Fox Networks Group. Screenforcen tehtävänä on edistää kaupallista TV toimintaa Suomessa. Screenforce tuo kansainvälisen verkostonsa kautta parhaat palat televisioon liittyen myös maailmalta Suomen markkinan käyttöön.