Finnish Comms Awardsin finalisteissa uusia nimiä

Finnish Comms Awards -kilpailun loppusuoralle valittiin 41 viestintäkonsultoinnin asiakastyötä 17 eri toimistosta. Kilpailun kasvusta kertoo suuri kokonaan uusien osallistuneiden toimistojen määrä. Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa tiistaina 28. toukokuuta.

Kilpailun taso on noussut kovaksi. Finalistien joukkoon pääsy on osoitus erinomaisesta, jopa ilmiömäisestä viestinnästä, sanoo kilpailun päätuomari Sari-Liia Tonttila, vanhempi neuvonantaja ja partneri Ahjo Communicationsista.

Kilpailuun osallistuneet viestintäkonsultoinnit ja toteutukset olivat kansainvälistä luokkaa. Suomalaisen osaamisen yhdistäminen vallitseviin trendeihin oli monissa tapauksissa onnistuneen strategian ydin. Yhteistyö eri toimijoiden välillä ja liittolaisten sekä puhujien etsiminen ovat tärkeä osa tämän päivän viestintätoimiston roolia näidenkin kilpailutöiden perusteella, Tonttila jatkaa.

On hienoa, että kilpailumme kasvaa ja laajenee. Tänä vuonna mukaan tuli ilahduttava määrä uusia toimistoja erilaisilla taustoilla.

Tämäkin kertoo, että alan toimistojen väliset siilot ovat murtautuneet ja niiden osaamispohja laajenee, sanoo MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala.

Finalistit esittävät kilpailutyönsä tuomariston kokouksessa, jossa kaikki lähtevät ensimmäisen kierroksen jälkeen samalta viivalta. Voittajat valitaan kirjallisen työn ja pitchauksen perusteella.

Laaja tuomaristo, laaja näkemys

Tuomaristossa on yli 20 henkilöä, jotka edustavat eri toimialoja, tiedekorkeakouluja ja mediaa. Laajalla tuomaristolla varmistetaan kilpailutöiden mahdollisimman tasa-arvoinen kohtelu, laaja-alaiset näkemykset sekä riittävä tuomareiden määrä kaikille töille. Tuomarit jäävätään omien ja lähipiirien kuuluvien töiden arvioinneista.

Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -juhlagaalassa 28. toukokuuta. Kussakin kategoriassa palkitaan parasta, eniten asiakkaan liiketoiminnallisia tai muita tavoitteita edistänyttä viestintää.

Lisäksi palkitaan Vuoden viestintätyö, Vuoden viestintätoimisto, Paras pitchaaja, Vuoden spokesperson sekä Vuoden viestintäkonsultti.

Finnish Comms Awards 2019 finalistit kategorioittain:

Strateginen viestintäkonsultointi

Aikaa yhteisellä matkalla – Strateginen viestintä kaupallisen kasvun ohjaajaksi
VR-yhtymä Oy & Republic

Greenpeacen lakanoista kohti loistavaa tulevaisuutta – Nesteen strategiaviestintä matkalla paikallisesta öljy-yhtiöstä globaaliksi uusiutuvien ratkaisujen tarjoajaksi
Neste & Miltton

Työympäristöstä tulee palvelu – Martelan strategia jalkautuu
Martela & Netprofile

Ansaittu näkyvyys

#dontchoke
Neste & Dentsu Aegis Finland Oy

Helsingin Sanomat – The Land of Free Press
Helsingin Sanomat & TBWA\Helsinki

Lesbokahvikohun synty – eli kuinka yhdellä sisällöllä voidaan muuttaa brändin asemaa kasvumarkkinassa
Kulta Katriina & Vapa Media

Valio Jäätelöfabriikki Sweet Suite – Vain yksi hotellihuone toi kauhakaupalla näkyvyyttä ja vahvisti vaikuttajasuhteita
Valio & SEK

Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy

Eau de Pori
Porin Kaupunki & Staart Oy

Fazerin Sininen – Suomen rakastetuin suklaa vastaa vihaan rakkaudella
Fazer & SEK

Helsingin Sanomat – The Land of Free Press
Helsingin Sanomat & TBWA\Helsinki

Valio Jäätelöfabriikki Sweet Suite – Maailman ensimmäinen jäätelöhotellihuone nousi “pakko kokea” -ilmiöksi
Valio & SEK

Yritys- ja organisaatioviestintä

Arvaa, mikä työpaikka mursi työnantajuusmyyttejä ja nousi ennakkoluuloista rekrytoinnin parhaaksi – Case Lidl
Lidl Suomi & Viestintätoimisto Drum

Ohjelmistoyritys valjasti Esko Valtaojan etsimään maailmankaikkeudesta digitaalista insinööriälyä
Nitor, Tehtaankatu Oy, Netprofile & Pablo Films

Neste – Journey to Zero
Neste & TBWA\Helsinki

Palvelut

100 syytä matkailla Suomessa – yhdessä enemmän
Suoma ry & Drama Queen

Ohjelmistoyritys valjasti Esko Valtaojan etsimään maailmankaikkeudesta digitaalista insinööriälyä
Nitor, Tehtaankatu Oy, Netprofile & Pablo Films

Pitkäjänteinen ja strateginen viestintä nosti Subwayn® brändin uudelle tasolle Suomessa
Subway & Ahjo Communications

Teollisuus ja rakentaminen

Abloy – Muutos perinteisestä tuotevalmistajasta palvelukeskeiseksi ratkaisutoimittajaksi
Abloy & SEK

Itis ampui työmaalta lähtölaukauksen leffateatterin hypetykselle
Itis, Finnkino & Republic

Tuntemattomasta koko alan uudistajaksi – case Fira
Fira Group & Viestintätoimisto Drum

Kauppa

Kalakeittopäivä villitsi suomalaiset
Pro Kala ry & SEK

Piltti purkitti lapsuusmuistot
Suomen Nestlé, Piltti & Viestintätoimisto Drum

Vaasan Oy: Suomalaisten leivän puolesta
Vaasan Oy & Ellun Kanat

Liikenne ja logistiikka

Disruptio taivaalta: Wingin drone-palvelu haastaa perinteiset kotiinkuljetukset
Wing & Ellun Kanat

Lähitaksi Oy – Taksi-Juhan matkassa taksilain muutoksen yli
Lähitaksi Oy & Republic

Vapaus valita auto
Autoalan keskusliitto ry, Autotuojat- ja teollisuus ry & Myy Agency

Julkishallinto

Diak – Työnimi
Diak & TBWA\Helsinki

Eau de Pori
Porin Kaupunki & Staart Oy

Seinäjoki – Avaruuden pääkaupunki
Seinäjoen Kaupunki & TBWA\Helsinki

Ympäristö

Neste – Nolla
Neste & TBWA\Helsinki

Viking Line vei risteilyt purjelaivojen aikakaudelle
Viking Line & Ellun Kanat

Lifestyle

Menkkahaaste: Urheilun viimeinen tabu rikki
Essity & Kaiku Helsinki

Saatoin juuri ripuloida uudelle karvalankamatolle – sori siitä!
Vetcare Finland Oy & Vapa Media

Suristen sydämiin – Tarina siitä, kuinka merkityksellisyyden tarjoaminen kohderyhmälle voi kasvattaa liiketoimintaa
Mehiläinen & Vapa Media

Teknologia

#SurfaceTheWomen
Microsoft & Kurio

Fortum Singalong Shuttle
Fortum & TBWA\Helsinki

Ohjelmistoyritys valjasti Esko Valtaojan etsimään maailmankaikkeudesta digitaalista insinööriälyä
Nitor, Tehtaankatu Oy, Netprofile & Pablo Films

Suurin PC-valmistaja yllätti nostamalla seniorit PC-pelaamisen markkinoinnin tueksi
Lenovo, Netprofile & Ehrenstråhle

Pro bono

Holy Mobile – kampanja mobiiliriippuvuutta vastaan
Suomen Mielenterveysseura ry & Avidly

Project Trumpmore: Pieni järjestö vs. ilmastonmuutos
Melting Ice Association ry & SEK

Suomen roskakalat – Kuinka pieni oivallus sai aikaan suuren muutoksen
Pidä Saaristo Siistinä ry, freelancerit Kuisma Väänänen ja Akseli Kouvo & Mirum Agency Oy

Vuoden varainhankintateko

Auttava puhelin
SOS-Lapsikyläsäätiö & DNA Oyj

Ei hymyilytä
Plan International Suomi

Ketjureaktio
Suomen Punainen Risti

 

MARKKINOINNIN, TEKNOLOGIAN JA LUOVUUDEN LIITTO MTL RY

 

Lisätietoja

Sari-Liia Tonttila, vanhempi neuvonantaja, partner, Ahjo Communications, 050 065 9300
Tarja Virmala, toimitusjohtaja, MTL ry: tarja.virmala@mtl.fi, 0400 484693

Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijayritysten yhteisö. MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinointiviestinnällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta. MTL:ään kuuluvien toimistojen yhteenlaskettu myyntikate on noin puolet Suomen markkinointiviestinnän koko myyntikatteesta.