Haussa kasvu ja tuotto?

Amerikkalaistutkimus osoittaa, ­että markkinointi­taustaiset ­henkilöt tuovat ­yrityksiin merkittäviä hyötyjä. Markkinointiosaajia kannattaa harkita entistä laajemmin yritysten ylimpään johtoon, hallituksiin ja johtoryhmiin, ilmenee tuoreesta amerikkalaistutkimuksesta.

Tutkijat Kimberly Whitler, Ryan Krause ja Donald Lehmann selvittivät muun muassa sen, että toimitusjohtajan tausta markkinoinnissa lisää erityisesti yrityksen kannattavuutta ja pääoman tuottoastetta. Tutkimus julkaistiin Journal of Marketing -lehdessä syyskuussa.

Markkinointitaustaisen toimitus­johtajan nimitys voi seuraavana vuonna lisätä yrityksen markkina-­arvoa verrattuna kirjanpitoarvoon tilastollisesti keskimäärin 15 prosenttiyksikköä. Koko pääoman tuottoastetta eli ROA:ta toimitusjohtajan tausta markkinoinnissa lisää keskimäärin 1,6 prosenttiyksikköä.

Lue koko uutinen Kauppalehdestä