Tuula Kallio uudistuneen Effie Awards Finlandin päätuomariksi

Markkinointiviestinnän tuloksellisuutta mittaavan Effie Awards Finlandin päätuomari tänä vuonna on Dagmarin toimitusjohtaja Tuula Kallio. Effie-kilpailu on uudistunut: siihen on lisätty teknologiapainotteisen ja strategisen markkinoinnin kategoriat sekä brändätyt sisällöt -kategoria.  Sanoma Media jatkaa Effien pääyhteistyökumppanina ja Zeeland Family ja MARK Suomen Markkinointiliitto ovat Effien kumppaneita.

– Teknologia on tullut entistä merkittävämmäksi osaksi tuloksellista markkinointia. Siksi teknologiapainotteisille töille on lisätty aivan oma kategoriansa. Olemme myös halunneet painottaa markkinoinnin strategista roolia ja lisänneet sille oman sarjansa, kilpailun päätuomari Tuula Kallio sanoo.

Dagmar on myyntikatteella mitattuna markkinointiviestintäalan suurin yritys ja se on muuttanut strategiaansa onnistuneesti markkinointiviestintäalan muutosta ennakoiden. Yritys on myös hyvässä maineessa, ja se oli kärkiyritys M&M Maine2016 -selvityksessä. Markkinoinnin näköalapaikoilla uraa tehnyt Kallio on vahva nimi toimistokentässä.

Kilpailuun odotetaan tänä vuonna myös viestintätoimistojen töitä. Brändätyt sisällöt -kategoria on tarkoitettu viestinnällisille toimille, jotka perustuvat muuhun sisältöön kuin ostetun mediatilan käyttöön.

Effietä pyörittävä MTL tarkoittaa nykyään Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liittoa. Muuttunut maailma muutti liiton ja nyt myös tätä tunnetuinta ja arvostetuinta tehokkuuskilpailua, uusien kategorioiden myötä.

Pääyhteistyökumppani Sanoma

Sanoma Media Finland on Effie-kilpailun pääyhteistyökumppani jo toista vuotta peräkkäin.

– Hyvällä markkinoinnilla ja erityisesti mainonnalla on merkittävä rooli suomalaisten yritysten ja Suomen nostamisessa kasvuun. Mainonnan roolista kasvun ajurina puhutaan liian vähän.  Olemme ylpeitä yhteistyökumppanuudesta, joka edistää keskustelua ja todistusvoimaa juuri tämän aihealueen ympärillä. Haluamme Sanomana olla mukana pitämässä suomalaisen markkinoinnin ja erityisesti vaikuttavan mainonnan puolia.  Sillä tiedämme, että se kannattaa, sanoo Sanoma Median markkinointijohtaja, B2B Sanna Kolamo.

Kilpailun kumppaneita ovat myös Zeeland Family ja MARK Suomen Markkinointiliitto. Zeeland Family on rakentanut kilpailun kisakanslian ja vastaa sen ylläpidosta sekä kehittämisestä ja teknisestä tuesta kilpailun aikana.

–  Haluamme osaltamme tuoda suomalaisten yritysten markkinoinnin johtamiseen ja tekemiseen sisua, rohkeutta ja tulosta. Effie edustaa juuri tätä ja on hienoa olla mukana kumppanina tässä”, sanoo Zeeland Familyn toimitusjohtaja Tuomas Airisto.

Kilpailutöiden deadline syyskuussa

– Effie on yksi Suomen merkittävimmistä markkinointiviestintäalan kilpailuista ja sen osallistujamäärät ovat vuosi toisensa perään nousseet. On erinomaista, että markkinoinnin tuloksia mitataan ja tuloksellisuudesta on entistä enemmän näyttöä, sanoo Tarja Virmala, MTL ry:n toimitusjohtaja, joka toimii tuomariston sihteerinä.

Deadline kilpailutöille on 29. syyskuuta ja voittajat julkistetaan tammikuussa 2017.

Teknologiayhtiöt mukana tuomaristossa

Effien tuomaristoon on tänä vuonna kutsuttu myös teknologiayhtiöiden edustajia. Markkinointia tekevistä yhtiöistä Futuricella, Houston Inc:lla, Reaktorilla, Zeeland Familylla ja Valveella on edustajat tuomaristossa.

Päätuomari Tuula Kallion lisäksi raadissa on 24 markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaiden, toimistojen, teknologiayhtiöiden, korkeakoulujen ja median edustajia. Osa heistä on ensimmäistä kertaa Effie-raadissa, osalle on jo kertynyt kokemusta tuomaroinnista.

Tuomaristoon kuuluvat seuraavat henkilöt:

  • Toimitusjohtaja Jari Aalto-Setälä, SEK
  • Uutispäällikkö Mirva Heiskanen, Talouselämä
  • Markkinointi- ja brändijohtaja Hanna Hiekkamies, Valio
  • Luova johtaja Antero Jokinen, 358
  • Toimitusjohtaja Mikael Jungner, Kreab
  • Toimitusjohtaja Tuula Kallio, Dagmar
  • Markkinointijohtaja, BtoB Sanna Kolamo, Sanoma Media Finland
  • Markkinointijohtaja Hanna Korhonen, Cloetta Suomi
  • Toimitusjohtaja Jorma Maaninka, Valve Group
  • Markkinointijohtaja Kirsi Mettälä, Plan International Suomi
  • Toimitusjohtaja Sanna Myller, ToinenPHD
  • Markkinointijohtaja Antti Nieminen, OP Ryhmä
  • Vice President, Brand and Identity Mia Ropponen, Kesko
  • CEO & ECD Eka Ruola, hasan & partners Group
  • Kehitysjohtaja Mikko Saavalainen, Metsä Wood
  • Digitaalisen liiketoiminnan johtaja Anna Salmi, Stockmann
  • Toimitusjohtaja Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto
  • Myynti- ja markkinointijohtaja Anna Tapio, SRV
  • Head of Brand Driven Service Creation Kalle Tuomi, Futurice
  • Markkinointijohtaja Ville Valtonen, Reaktor
  • Toimitusjohtaja Tomi Ruotimo, Houston Inc.
  • Creative Rainer Geselle, Zeeland Family
  • Toimitusjohtaja Pete Saarnivaara, Kaiku Helsinki

Effie-kilpailusta

Effie on maailman laajin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki. Kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa 15. kertaa järjestettävän maakohtaisen kilpailun lisenssin omistaa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry.

Osallistumisohjeet ja lisätiedot Effiestä kilpailun sivuilta http://mtl.fi/effie/.

Lisätietoja:

Tuula Kallio, päätuomari, Dagmarin toimitusjohtaja, puh. 040 530 1900
Tarja Virmala, MTL:n toimitusjohtaja, puh. 040 048 4693