MTV:n ja Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton MTL:n yhteistyössä järjestämän Kuukauden Parhaat Sekunnit -kilpailun uuden monimediakampanjasarjan ensimmäinen voittaja on Holiday Clubin monimediakampanja ”Lomakingi”.

”Kuukauden Parhaat Sekunnit -mainosfilmejä on valittu 20 vuoden ajan. Kanavat, joissa mainostarinoita kerrotaan, ovat monipuolistuneet näiden vuosien aikana. Monikanavaisen tarinankerronnan aikakausi edellytti myös Kuukauden Parhaat Sekunnit -kilpailun uudistumista”, kertoo MTV:n markkinointipäällikkö Ulla Koret.

”Kuluttajiin vaikuttavien tarinoiden luominen ja moderni medioiden hyödyntäminen tarinankerronnassa on kaikkien osapuolten yhteinen asia ja etu – niin mainonnan suunnittelijoiden, tuotantoyhtiöiden, mainostajien kuin mediankin. Ja ennen kaikkea tarinan vastaanottajien, yleisön, jolle tarinoita luomme ja joita palvelemme”, Koret jatkaa.

Raadin perustelut: ”Hieno osallistava kampanja, jossa on oivaltavasti käytetty eri medioiden elementtejä. Kampanja on vastannut toimialan haasteisiin ja sillä on saavutettu erittäin hyvät tulokset.”

Idean taustalla uutuusohjelma Kingi

Holiday Club halusi vahvistaa brändiään, kasvattaa lomakeskus Holiday Club Saimaan tunnettuutta sekä talven lomien myyntiä suomalaisille lapsiperheille. Kampanjan idea lähti uutuusohjelma Kingin ympäriltä.

”Tv on ylivoimainen media isojen massojen huomionherättäjänä ja se on mainio väline brändin vahvistamisessa. Halusimme varmistaa myynnilliset tavoitteemme ja siksi nivoimme tv-näkyvyyteen monet, myös omat, taktiset kanavamme”, kertoo Holiday Clubin markkinointiviestintäpäällikkö Hannele Eskelinen.

Monimediakampanjassa käytettiin tv:tä, radiota, verkkoa ja useita sosiaalisen median kanavia sekä Holiday Clubin omia kanavia uutiskirjeitä, tapahtumamarkkinointia jne. MTV ja Holiday Club suunnittelivat kampanjan yhteistyössä.

”Haastoimme mediaa innovatiiviseen kampanjasuunnitteluun ja onnistuimme luomaan ennen kokemattomia kampanjaosioita. Halusimme tavoittaa kohderyhmämme suomalaiset lapsiperheet, joissa lapsilla ja nuorilla on kovastikin äänivaltaa. Interaktiivinen lähestyminen tv:ssä ja sosiaalisen median kanavissa tuntui luontevalta ratkaisulta.”

Kampanjan ytimessä kanavat kaikille kohderyhmille

Eri kohderyhmät käyttävät sähköisiä kanavia eri tavoin. Holiday Clubille oli tärkeää löytää oikeat kanavat, viestit ja kampanjat eri kohderyhmille.

”Sähköiset mediat tarjoavat mainion alustan lomatunnelmiin heittäytymiselle ja omien lomakokemusten jakamiselle. Varsinkin lauantai-iltoina verkkosivuillamme oli selkeä käyntipiikki jokaisen Kingi-lähetyksen aikana. Myös orgaanisten hakujen määrä on kasvanut merkittävästi. Lomafiilis-kisaan saimme yhden lauantain aikana 4 500 osallistujaa Instagramissa!”

Kampanjasta on saatu positiivista palautetta ja tulokset ovat miellyttäneet. ”Saavutimme talven myyntitavoitteet haastavassa markkinatilanteessa. Verkkokauppamyyntimme teki uuden ennätyksen tammikuussa 2015. Käynnit nettisivuillamme jatkuivat tasaisen korkeana koko tammi-helmikuun”, jatkaa Eskelinen.

Alkuvuoden monimediakampanjoita arvioivat Sakari Kemppainen Mainostoimisto Siberiasta, Jan Grehn Mainonnan Vuolaasta Vastavirrasta, Alpo Räinä Mailand Communications:sta, Heidi Ekholm-Talas Event Gardenista sekä Jirka Sauros Ida Framilta.

Kuukauden Parhaat Sekunnit -ohjelma MTV3-kanavalla pe 8.5. klo 22.35 ja Subilla la 9.5. klo 17.00. Ohjelma on katsottavissa myös MTV Spotissa osoitteessa mtv.fi/spotti/kps