Markkinointihenkisin insinööri 2014 -kilpailussa palkittiin kaksi voittajaa

Markkinointihenkisin insinööri 2014 -kilpailussa palkittiin kaksi voittajaa: DI Mikko Kuitunen Vincitistä sekä DI Harri Sjöholm Robit Rocktoolsista.

Molemmat saavat 10 000 euroa. Kilpailun järjesti Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry ja palkintorahat lahjoittivat Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö sekä Teknologiateollisuus ry.

Mikko Kuitunen on näyttänyt, mitä saadaan aikaan ennakkoluulottomalla ajattelulla. Henkilöstötyytyväisyyden asettaminen etusijalle ja 100 %:n asiakastyytyväisyystakuu ovat tuoneet yritykselle uusia asiakkaita sekä osaavaa henkilökuntaa.

sanoo tuomariston puheenjohtaja Matti Alahuhta

Mikko Kuitunen on Vincit Oy:n perustaja ja primus motor. Vincit on kasvanut seitsemässä vuodessa kahdesta perustajasta yli sadan työntekijän yritykseksi. Vincit oli ensimmäinen ohjelmistoalan yritys, joka tarjoaa asiakkailleen 100 %:n rahat takaisin -tyytyväisyystakuun. Monet kilpailijat ovat kopioineet tätä myöhemmin.

Syksyllä 2014 Vincit lanseerasi ”Koodia Suomesta” -kampanjan, eräänlaisen ”avainlipun koodille”. Kampanjan tunnus on myös kilpailijoiden käytettävissä ja sillä halutaan auttaa tunnistamaan yritykset, joiden tuote- ja palvelukehitys tehdään Suomessa.

Mikko Kuitunen on valmistunut Tampereen Teknillisestä Yliopistosta vuonna 2007.

Harri Sjöholm on kehittänyt yritystään pitkäjänteisesti ja implementoinut asiakaslähtöistä kasvustrategiaa erinomaisin tuloksin. Sjöholm on jäsennellyt markkinoita systemaattisesti ja tehnyt selkeitä valintoja.

Matti Alahuhta perustelee

Harri Sjöholm on sarjayrittäjä, joka on vuonna 1988 perustanut liikkeenjohdon konsultointiin keskittyvän SWOT-Consulting Oy:n ja vuonna 1994 hän perusti Robit Rocktools Oy:n.

Robit Rocktools valmistaa porakruunuja kallion louhintaan sekä putkitusteriä maaporaukseen. Yhtiö on kasvanut voimakkaasti. Sen liikevaihto vuonna 2013 oli noin 34 miljoonaan euroa ja sillä on toimintaa kotimaan lisäksi Ruotsissa, Etelä-Koreassa, Venäjällä ja USA:ssa. Yhtiön tuotteita viedään yli 100 maahan.

Harri Sjöholm on yrittäjänä kasvuhakuinen. Hän on hankkinut yrityksiinsä kasvua ajatellen monipuolista, ammattimaista johtamisosaamista sekä operatiiviseen johtoon että hallitukseen. Sjöholm on ollut perustamassa yrittäjien yhteistä Kasvuryhmää, jonka tavoitteena on herättää suomalaisten yritysten kasvuhaluja.

Harri Sjöholm on valmistunut Tampereen Teknillisestä Korkeakoulusta vuonna 1979.

Markkinointihenkisin insinööri -kilpailu 2014

Kilpailuun osallistui 36 kilpailijaa, joista 29 oli pienistä ja keskisuurista ja loput suurista yrityksistä. Kandidaateista 25 oli ilmiannettu ja 11 oli ilmoittautunut itse. Kolme ehdokasta oli ilmoitettu kahteen kertaan.

Kilpailun taso oli hyvä. Ehdokkaissa oli useita menestyneitä yrittäjiä. Heidän tarinansa vahvistivat sen, että Suomessa on erinomaista osaamista. Kasvu, kansainvälistyminen ja menestys ovat vaatineet kaikilta strategista ajattelua, pitkäjänteisyyttä ja markkinointiosaamista.

sanoo Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry:n toimitusjohtaja Tarja Virmala

Tuomaristo

Matti Alahuhdan lisäksi kilpailun tuomaristossa olivat johtaja Ulla Hiekkanen-Mäkelä Tekesistä, toimitusjohtaja Christoffer Hultin OMD Finlandista, toimitusjohtaja Jorma TurunenTeknologiateollisuudesta, päätoimittaja Jyrki Alkio Tekniikka&Talous -lehdestä, viestintä- ja markkinointijohtaja Minna Aila Outotecista sekä viestintä- ja markkinointijohtaja Taina KyllönenSSAB:sta. MTL ry:n toimitusjohtaja Tarja Virmala toimi tuomariston sihteerinä.

Kilpailun kumppaneita ovat Outotec, SSAB, Tekniikka&Talous, Tekes, Tekniikan akateemiset TEK ry ja Teknologiateollisuus ry.

Lisätietoja

  • Tarja Virmala, MTL, toimitusjohtaja 0400 484 693
  • Mikko Kuitunen, Vincit Oy, toimitusjohtaja, 040 589 8316
  • Harri Sjöholm, Robit Rocktools Ltd Oy, hallituksen puheenjohtaja, 0400 622 092

MTL on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijayritysten etujärjestö. MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinointiviestinnällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta. MTL:ään kuuluvien toimistojen yhteenlaskettu myyntikate on noin puolet Suomen markkinointiviestinnän koko myyntikatteesta.