Big Mac -hampurilaisen verkkokampanja haastoi katsojan McDonald’sin Hampurilaisten hampurilainen Big Mac -kampanja voitti Kuukauden Parhaat Pikselit

McDonald’s voitti Hampurilaisten hampurilainen Big Mac -verkkokampanjallaan tammi-huhtikuun Kuukauden Parhaat Pikselit. Kampanjan on suunnitellut mainostoimisto DDB Helsinki ja tuottanut Kuubi yhdessä OMD Finland ja Ainoa Resolution mediatoimistojen kanssa. Kampanjan tavoitteena oli tarjota nuorelle kohderyhmälle oivaltamisen iloa ja löytämisen riemua sekä aktivoida applikaation pariin.

Puhtaasti verkkoon suunniteltu kampanja koukutti KPP-raadin. ”Hienoa tarinallista kerrontaa, jossa videota hyödynnetty loistavalla tavalla. Laadukas nettiin suunniteltu toteutus, joka koukuttaa katsojan”, raati perusteli.

Kampanjan kohderyhmänä olivat nuoret, jotka eivät vietä yhtä paljon aikaa perinteisen television äärellä kuin verkossa. Kampanjassa käytettiin MTV.fi:n verkkomainonnan muotoa nimeltä paraatipaikka, johon oli upotettu video.

”Mainosfilmi suunniteltiin toiminnalliseksi niin, että siihen luotiin verkkoa varten ylimääräistä sisältöä, joka oli nähtävissä vain jos onnistui löytämään filmistä piilotetun Big Macin. Samalla saattoi voittaa palkinnon. Lisäsimme siis mainokseen peli-elementin ja haastoimme katsojat täysin ennennäkemättömällä tavalla,” kertoo McDonald’sin Christoffer Rönnblad.

Kampanjan tulokset puhuvat puolestaan

Kampanja näkyi sosiaalisessa mediassa sekä eri puolilla verkkoa. Kampanja otettiin hyvin vastaan ja siitä syntyi keskustelua. ”Se tukee meidän haluamme olla edelläkävijä brändinä ja mainostajana – vastaavaa kampanjaa emme ole nähneet aikaisemmin. Meille on tärkeää, että voimme mobiiliapplikaatiomme avulla rakentaa siltaa mainonnan ja ravintolan välillä”, jatkaa Rönnblad.
Kampanja on tavoittanut kohderyhmänsä ja sille asetetut tavoitteet täyttyivät. ”Mainoksen suosio oli huima. Kampanja kasvatti applikaation latausmäärää yli 14 000:lla”, kertoo Rönn​blad.
Kampanjasta ja sen toteutuksesta tarkemmin DDB:n casessa Näin tehtiin brändifilmistä nettipeli: http://www.tribalddbhelsinki.fi/grandone2014/mcdonaldsbigmac/verkkomainos/

Lisätiedot:

Kaisa Sohlman
Markkinoinnin tuottaja, tapahtuma- ja BtoB-markkinointi
MTV
kaisa.sohlman@mtv.fi
puh. 010 300 5245

Kuukauden Parhaat Pikselit tammi-huhtikuu 2014

Mainos

Hampurilaisten hampurilainen Big Mac

Mainostaja McDonald’s Suomi

Tomi Wirtanen, Marketing Director
Christoffer Rönnblad, Marketing Manager
Olli Tiainen, Marketing Manager

Mainostoimisto DDB Helsinki

Jarno Lindblom, Account Director
Joona Babitzin, Senior Digital Producer
Anu Ylimaa, Agency Producer
Tomi Aalto, Technical Lead
Vesa Tujunen, Creative Director / Copywriter
Jukka Mannio, AD

OMD Finland

Niina Pankko, Varatoimitusjohtaja
Riku Puhakka, Account Director
Mika Hirvonen, Media Planner Raati

Ainoa Resolution

Aki Snellman, Account Director
Miia Salmi, Digital Media Coordinator
Liisa Vaitio, Search Planner

Kuubi

Juha Aarikka, Producer
Jon Stålhström, Developer
Sampo Karpo, Creative Director

Raati

Senior Digital Performance Antti Ellonen / Dagmar
asiakkuusjohtaja Matias Suhonen / Markkinointitoimisto ÖÖÖ
digisuunnittelija Iida Marjosalmi / Mediatoimisto Voitto

Kuukauden Parhaat Pikselit -kilpailusta

Kuukauden Parhaat Pikselit palkitsee parhaiten toimivaa displaymainontaa. Kilpailuun osallistuvat kaikki MTV.fi -sivustolla esitetyt displaykampanjat. Raadin valintalistalle pääsevät MTV:n esikarsimat kampanjat, ja näistä ammattilaisraati valitsee voittajan. Raati arvostaa erityisesti töitä, joissa on saavutettu erinomaisia tuloksia joko huomioarvon, klikkiprosentin, sitouttamisen, ratkaisun parissa vietetyn ajan tai muun vastaavan mittarin osalla. Tuloksellisuuden lisäksi raati arvioi myös ratkaisun luovaa toteutusta. Voittajat esitellään MTV:n Spotti-sivustolla osoitteessa mtv.fi/spotti/kpp.