MTL Communications Awards

MTL Communications Awards -kilpailussa palkitaan pitkäjänteistä ja tuloksellista viestintää 10 eri kategoriassa. Lisäksi palkitaan vuoden viestintätyö, vuoden viestintätoimisto, paras pitchaaja. Näiden lisäksi kansainvälinen raati palkitsee kolme parasta työtä kaikista kategorioista yhteensä.

Vuoden 2017 kilpailussa on myös kansainvälinen arviointiraati. Kaikki shortlistatut työt, jotka on kirjoitettu myös englannin kielellä, lähetetään kansainvälisen arviointiraadin tuomaroitavaksi. Kilpailutyöt voi lähettää suomen, suomen ja englannin tai pelkästään englannin kielellä.

Kilpailun tuomaristo valitaan vuosittain. Tuomaristoon kutsutaan viestintäalan huippuammattilaisia sekä toimistoista että asiakasyrityksistä, mediasta ja korkeakouluista. Vuoden 2017 tuomaristoon kuuluu kolme toimistojen edustajaa, yksi median edustaja ja kuusi asiakasorganisaatioiden edustajaa. Tuomaristo julkistetaan helmikuun alussa.

Kilpailun säännöt ja osallistumisohjeet

Miksi tällainen kilpailu?

Suomalainen viestintäalan osaaminen on kilpailukykyisempää kuin koskaan ja viestinnällä saavutetaan merkittäviä tuloksia. Suomessa palkitaan tällä hetkellä yksittäisiä henkilöitä, mutta toimistojen ja toimialan kokonaisvaltaista osaamista ei muissa viestintäkilpailuissa nostateta esiin.

Kuka voi osallistua?

Kilpailuun voivat osallistua kaikki Suomessa toimivat viestintätoimistot. Tuomaristolla on oikeus hylätä kilpailutyö tai pyytää lisätietoja epäselvissä tilanteissa.

Koska on kilpailun deadline?

Osallistumislomake tulee täyttää 10.3.2017 klo 12.00 mennessä. Extended deadline on 15.3.2017 klo 12.00 (huomioi korotettu osallistumismaksu).

Miten kilpailuun osallistutaan?

Kilpailuun osallistutaan täyttämällä osallistumislomake ja laatimalla korkeintaan kahden A4-sivun mittainen kuvaus kilpailutyöstä joko suomeksi tai englanniksi. Kuvaus ja mahdolliset muut liitteet toimitetaan aineistolinkkinä (esim. Dropbox), jolle on oma paikkansa osallistumislomakkeella.

Kuvauksesta tulee käydä ilmi seuraavat asiat:

  • kilpailutyön otsikko
  • viestintätoimiston nimi
  • lähtötilanteen kuvaus ja tavoitteet
  • mahdollinen taustaselvitys
  • viestintästrategia/viestintäsuunnitelma
  • toteutus
  • tulokset ja arviointi
  • kilpailutyön tiivistelmä (pituus enintään 400 merkkiä)
  • mahdolliset liitteet: materiaalit, kuvat, videot

Kilpailutöiden tulee olla aloitettu 1.1.2013 jälkeen, ja oleellisen osan työstä tulee olla tehty vuoden 2015 tai 2016 aikana.

Kilpailutyön voi ilmoittaa yhteen tai useampaan kilpailukategoriaan, jotka on lueteltu alla. Kategorioiden määrää ei ole rajoitettu (huom. osallistumismaksu).

  1. B2B-viestintä
  2. B2C-viestintä: tuotteet 
  3. B2C-viestintä: palvelut
  4. Vaikuttajaviestintä
  5. Talous- ja sijoittajaviestintä
  6. Yhteiskunnallinen viestintä
  7. Muutos- ja kriisiviestintä
  8. Sisäinen viestintä
  9. Työnantajakuva 
  10. Kansainvälinen viestintä

Tuomaristolla on oikeus vaihtaa kilpailutyön kategoriaa.

Kilpailussa palkitaan lisäksi
  • Vuoden viestintätoimisto
  • Vuoden viestintätyö
  • Paras pitchaaja

Vuoden viestintätoimiston tittelistä kilpailevat toimistot kirjoittavat lyhyen vapaamuotoisen kuvauksen itsestään sekä toimittavat mahdollisen liitteen kilpailuajan puitteissa osoitteeseen awards(a)mtl.fi. Vuoden viestintätoimiston kriteerit ovat seuraavat:

  • toimisto on hyvämaineinen
  • toimisto on taloudellisesti vakavarainen
  • toimisto on edelläkävijä alalla.

Lisäksi vuoden viestintätoimiston valinnassa kiinnitetään huomiota henkilöstön tyytyväisyyteen sekä asiakastyytyväisyyteen.

Vuonna 2017 kilpailuissa kansainvälinen Advisory Board, joka arvioi työt

Kaikki shortlistatut työt, jotka on kirjoitettu myös/pelkästään englannin kielellä, lähetetään kansainvälisen Advisory Boardin arvioitavaksi. Advisory Boardin jäsenet ilmoitetaan helmikuussa. Advisory Boardin palkitsee kolme parasta työtä kaikista kategorioista yhteensä.

Nyt uutuutena myös opiskelijasarja

Vuoden 2017 kilpailussa on oma sarjansa opiskelijoille. Kilpailutyön aihe on Miksi markkinointia eli 

Kuinka markkinoinnin ja markkinointiviestinnän merkitys pitää kommunikoida suomalaisille.

Lisäohjeet ja tarkat tiedot opiskelijakategoriasta julkaistaan myöhemmin. Kilpailutyön deadline on huhtikuussa.

Näin teet hyvän kilpailutyön

MTL järjestää helmikuussa Näin teet hyvän kilpailutyön -tietoiskun, josta ilmoitetaan myöhemmin.

Mitä kilpailuun osallistuminen maksaa?

Osallistumismaksu muodostuu kilpailutyökohtaisesti:

  • Osallistuminen yhteen kategoriaan 395 euroa, MTL-jäsenhinta 195 euroa. Hintoihin lisätään alv. 24 %.
  • Osallistuminen samalla työllä lisäkategoriaan + 110 euroa/kategoria, MTL-jäsenhinta 60 euroa. Hintoihin lisätään alv. 24 %.

10.3. klo 12.00 ja 15.3. klo 12.00 välillä saapuneista töistä veloitetaan kilpailutyökohtaisen maksun lisäksi 60 euroa per työ. Hintoihin lisätään alv. 24 %.

MTL ry:n toimisto laskuttaa kilpailutyöt niiden vastaanottamisen jälkeen.

Milloin ja miten voittajat palkitaan?

Kilpailun shortlist julkistetaan huhtikuussa viikolla 16 (tarkempi päivämäärä ilmoitetaan myöhemmin).

Kaikki shortlistatut työt tulevat pitchaamaan oman työnsä tuomariston kokoukseen. Tuomariston kokous on noin viikolla 17, tarkka päivämäärä ilmoitetaan myöhemmin. Shortlistatuille kerrotaan erikseen pitchaus-ohjeet ennen tuomariston kokousta heti short-listan julkistamisen jälkeen. Tuomaristo valitsee kategoriavoittajat kilpailutyön ja pitchauksen perusteella. Erikseen palkitaan myös paras pitchaaja.

Kaikki shortlistalle yltäneet työt esitellään palkintojenjaossa minuutin mittaisella videolla. Ohjeet videon toimittamiseksi annetaan myöhemmin.

Awardsien voittajat palkitaan MTL Communications Celebration -juhlassa 1.6.2017 ravintola Pörssissä. 

Ketkä tuomaroivat?

Vuoden 2017 tuomaristo rekrytoidaan tammi/helmikuussa. Tuomariston kokoonpano kerrotaan viimeistään helmikuun alussa. 

Opiskelijatyöt arvioi MTL:n viestintätoimistojen hallitus, jonka jäseniä ovat Sari-Liia Tonttila, pj  (Ahjo Communications), Tero Kekki (Viestintä Oy Drum), Johanna Markkanen (Cocomms), Alpo Räinä (Mailand Communications), Pete Saarnivaara (Kaiku Helsinki), Tiinu Wuolio (Medita Communication)

Lisätietoja kilpailusta antaa Tarja Virmala tarja.virmala [at] mtl.fi