MTL Communications Awards

MTL Communications Awards -kilpailussa palkitaan pitkäjänteistä ja tuloksellista viestintää 10 eri kategoriassa. Lisäksi palkitaan Vuoden viestintätyö, Vuoden viestintätoimisto ja paras pitchaaja.

Kilpailutyöt voi lähettää suomen tai englannin kielellä.

Kilpailun tuomaristo valitaan vuosittain. Tuomaristoon kutsutaan viestintäalan huippuammattilaisia sekä toimistoista että asiakasyrityksistä, mediasta ja korkeakouluista.

Kilpailun säännöt ja osallistumisohjeet

Miksi tällainen kilpailu?

Suomalainen viestintäalan osaaminen on kilpailukykyisempää kuin koskaan ja viestinnällä saavutetaan merkittäviä tuloksia. Suomessa palkitaan yksittäisiä henkilöitä, mutta toimistojen ja toimialan kokonaisvaltaista osaamista ei muissa viestintäkilpailuissa nostateta esiin.

Kuka voi osallistua?

Kilpailuun voivat osallistua kaikki Suomessa toimivat viestintätoimistot. Tuomaristolla on oikeus hylätä kilpailutyö tai pyytää lisätietoja epäselvissä tilanteissa.

Koska on kilpailun deadline?

Osallistumislomake tulee täyttää 10.3.2017 klo 12.00 mennessä. Extended deadline on 15.3.2017 klo 12.00 (huomioi korotettu osallistumismaksu). Opiskelijakategoriaan pitää ilmoittautua 7.4. mennessä ja kilpailutyöt jättää viimeistään 28.4. klo 12.00.

Miten kilpailuun osallistutaan?

Kilpailuun osallistutaan täyttämällä osallistumislomake ja laatimalla korkeintaan kahden A4-sivun mittainen kuvaus kilpailutyöstä joko suomeksi tai englanniksi. Kilpailutyön nimi ja asiakas kirjoitetaan osallistumislomakkeelle. Liitteet, joissa kuvataan varsinainen kilpailutyö, kirjoitetaan blanco-pohjalle niin, ettei kilpailutyössä näy toimiston nimeä tai sen brändiin liittyviä tunnisteita (logoa, kuvia, sloganeita). Tuomarointityön ensimmäisessä vaiheessa, jossa tehdään shortlist, kilpailutyön jättäneiden toimistojen nimet eivät ole näkyvissä. Kuvaus ja mahdolliset muut liitteet toimitetaan aineistolinkkinä (esim. Dropbox), jolle on oma paikkansa osallistumislomakkeella.

Kuvauksesta tulee käydä ilmi seuraavat asiat:

  • kilpailutyön otsikko (lomakkeeseen)
  • viestintätoimiston nimi (lomakkeeseen)
  • lähtötilanteen kuvaus ja tavoitteet (liitteeseen)
  • mahdollinen taustaselvitys (liitteeseen)
  • viestintästrategia/viestintäsuunnitelma (liitteeseen)
  • toteutus (liitteeseen)
  • tulokset ja arviointi (liitteeseen)
  • kilpailutyön tiivistelmä (pituus enintään 400 merkkiä, liitteeseen)
  • mahdolliset liitteet: materiaalit, kuvat, videot

Kilpailutöiden tulee olla aloitettu 1.1.2013 jälkeen, ja oleellisen osan työstä tulee olla tehty vuoden 2015 tai 2016 aikana.

Kilpailutyön voi ilmoittaa yhteen tai useampaan kilpailukategoriaan, jotka on lueteltu alla. Kategorioiden määrää ei ole rajoitettu (huom. osallistumismaksu).

  1. B2B-viestintä
  2. B2C-viestintä: tuotteet 
  3. B2C-viestintä: palvelut
  4. Vaikuttajaviestintä
  5. Talous- ja sijoittajaviestintä
  6. Yhteiskunnallinen viestintä
  7. Muutos- ja kriisiviestintä
  8. Sisäinen viestintä
  9. Työnantajakuva 
  10. Kansainvälinen viestintä

Tuomaristolla on oikeus vaihtaa kilpailutyön kategoriaa.

Kilpailussa palkitaan lisäksi
  • Vuoden viestintätoimisto
  • Vuoden viestintätyö
  • Paras pitchaaja

Vuoden viestintätoimiston tittelistä kilpailevat toimistot kirjoittavat lyhyen vapaamuotoisen kuvauksen itsestään sekä toimittavat mahdollisen liitteen kilpailuajan puitteissa osoitteeseen awards(a)mtl.fi. Vuoden viestintätoimiston kriteerit ovat seuraavat:

  • toimisto on hyvämaineinen
  • toimisto on taloudellisesti vakavarainen
  • toimisto on edelläkävijä alalla.

Lisäksi vuoden viestintätoimiston valinnassa kiinnitetään huomiota henkilöstön tyytyväisyyteen sekä asiakastyytyväisyyteen.

Nyt uutuutena opiskelijasarja

Vuoden 2017 kilpailussa on oma sarjansa opiskelijoille. Kilpailutyön aihe on: Kuinka markkinoinnin ja markkinointiviestinnän merkitys pitää kommunikoida ammatinvalintapäätöksiä tekeville nuorille.

Kilpailuun pitää ilmoittautua 7.4. mennessä ja sen kilpailutyöt pitää jäättää viimeistään 28.4. klo 12. Kilpailuun voivat osallistua kaikki keväällä 2017 korkeakoulussa kirjoilla olevat opiskelijat yksin tai enintään kolmen hengen ryhmissä. Kilpailutyöt voi jättää suomen- tai englanninkielisinä.

Opiskelijasarjan palkinnon lahjoittaa Suomen Yrittäjät ry, joka tarjoaa voittajalle tai voittajatiimille harjoittelustipendin Yrittäjien markkinointitiimissä,

Näin teet hyvän kilpailutyön

MTL järjestää 10 helmikuuta klo 9-10 Näin teet hyvän kilpailutyön -tietoiskun, paikka Eteläranta 10, 5.krs (ilmoittautuminen ala-aulassa). Ilmoittautuminen pakollinen tästä.

Mitä kilpailuun osallistuminen maksaa?

Osallistumismaksu muodostuu kilpailutyökohtaisesti:

  • Osallistuminen yhteen kategoriaan 395 euroa, MTL-jäsenhinta 195 euroa. Hintoihin lisätään alv. 24 %.
  • Osallistuminen samalla työllä lisäkategoriaan + 110 euroa/kategoria, MTL-jäsenhinta 60 euroa. Hintoihin lisätään alv. 24 %.

10.3. klo 12.00 ja 15.3. klo 12.00 välillä saapuneista töistä veloitetaan kilpailutyökohtaisen maksun lisäksi 60 euroa per työ. Hintoihin lisätään alv. 24 %.

MTL ry:n toimisto laskuttaa kilpailutyöt niiden vastaanottamisen jälkeen.

Opiskelijakategoria on ilmainen.

Milloin ja miten voittajat palkitaan?

Kilpailun shortlist julkistetaan 20. huhtikuuta.

Kaikki shortlistatut työt tulevat pitchaamaan oman työnsä tuomariston kokoukseen. Tuomariston kokous on 3. toukokuuta. Shortlistatuille kerrotaan erikseen pitchaus-ohjeet ennen tuomariston kokousta heti shortlistan julkistamisen jälkeen. Tuomaristo valitsee kategoriavoittajat kilpailutyön ja pitchauksen perusteella. Erikseen palkitaan myös paras pitchaaja.

Kaikki shortlistalle yltäneet työt esitellään palkintojenjaossa minuutin mittaisella videolla. Ohjeet videon toimittamiseksi annetaan shortlistatuille 20.4. jälkeen.

Awardsien voittajat palkitaan MTL Communications Celebration -juhlassa 1.6.2017 ravintola Pörssissä. 

Ketkä tuomaroivat?

Vuoden 2017 kilpailun päätuomari on Koneen viestintäjohtaja Liisa Kivelä. Muut tuomariston jäsenet ovat Christina Forsgård, partner, Netprofile; Olli Herrala, toimittaja, Kauppalehti; Jouni Mölsä, viestintäjohtaja, Ulkoasianministeriö; Petteri Numminen, tuottaja, Unicef; Henrik Rydenfelt, tutkija, Oulun yliopisto; Harri Saukkomaa, hallituksen puheenjohtaja, Tekir; Maija Tommila, toimitusjohtaja, Viestintä Oy Drum; Vilhelmiina Wahlbeck, viestintäjohtaja, DNA. Tuomariston sihteeri on Tarja Virmala, toimitusjohtaja, MTL.

Opiskelijatyöt arvioi MTL:n viestintätoimistojen hallitus 10. toukokuuta. Hallituksen jäseniä ovat Sari-Liia Tonttila, pj  (Ahjo Communications), Christina Forsgård (Netprofile), Tero Kekki (Viestintä Oy Drum), Johanna Markkanen (Cocomms), Alpo Räinä (Mailand Communications), Pete Saarnivaara (Kaiku Helsinki), Tiinu Wuolio (Medita Communication)

Lisätietoja kilpailusta antaa Tarja Virmala tarja.virmala [at] mtl.fi