Kuukauden Parhaat Sekunnit –mainoselokuvakilpailu siirtyy MTV:ltä Screenforcelle, MTL jatkaa yhteistyötä

Yli kaksikymmentä vuotta suomalaista mainontaa palkinnut Kuukauden Parhaat Sekunnit siirtyy nyt koko kaupallisen televisiokentän kattavaksi kilpailuksi. Samalla kilpailun nimeksi vaihtuu Kauden Parhaat Sekunnit.

MTV ja Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ovat järjestäneet yhteistyössä Kuukauden Parhaat Sekunnit –kilpailua, joka on palkinnut ajankohtaista, idealtaan ja toteutukseltaan onnistunutta tv-mainontaa jo vuodesta 1994 lähtien. Koska aikojen saatossa suomalaiseen kaupalliseen televisiokenttään on tullut muitakin pelureita, on KPS-kilpailukin nyt päätetty laajentaa koko alaa koskevaksi kisaksi.

KPS-kilpailun filmisarjaan ovat tähän mennessä osallistuneet automaattisesti kaikki MTV3:lla, AVAlla ja Subilla valintakauden aikana ensiesitetyt mainokset. Nyt kilpailu laajenee koskemaan kaikkia kaupallisilla televisiokanavilla esitettyjä mainoksia, jotka on ilmoitettu mukaan kilpailuun. Voittajat valitsee vaihtuva, viidestä alan asiantuntijasta koostuva raati kolmesti vuodessa. MTL jatkaa yhteistyössä entiseen tapaan.

”MTV on tehnyt hienoa työtä jo kauan nostamalla esiin laadukasta mainontaa ympäri vuoden. Jatkuva huomio hyvään ja vaikuttavaan televisiomainontaan pitää riman korkealla ja innostaa tekijöitä ja mainostajia. Koska paljon erinomaisia mainoksia on kuitenkin jäänyt KPS-kilpailun ulkopuolelle, halusimme yhteistyössä tehdä kisasta koko toimialaa edistävän tapahtuman. Siksi olemme iloisia, että Screenforcen kautta voimme avata Kauden Parhaat Sekunnit -kilpailun kaikille mainostajille, kanavavalinnoista riippumatta”, sanoo Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Sanna Wester.

”Televisiomainonta on mainonnan keinoista ylivoimaisesti tehokkain, ja laadukas, tarinallinen televisiomainonta sitäkin tehokkaampaa. MTV on tehnyt vuosikymmenten aikana paljon töitä televisiomainonnan edistämiseksi maassamme. Kuukauden Parhaat Sekunnit -kilpailun tavoite on ollut nostaa esiin Suomen parasta tv-mainontaa, sen tekijöitä ja sen tilaajia eli markkinoijia. Kun toimiala on kasvanut ja sen kilpailukenttä on muuttunut, on parempi tehdä töitä yhdessä toimialana. KPS on maamme pitkäikäisin median säännöllisesti järjestämä mainonnan kilpailu ja muodostunut jo instituutioksi. Mikä olisikaan parempi kuin antaa sen toimia koko toimialan puolestapuhujana”, kertoo MTV:n markkinointijohtaja Jere Teutari.

Koska voittajat on jo jonkin aikaa valittu kolme kertaa vuodessa, ei tuntunut enää oikealta puhua kuukausitason paremmuuksista. KPS-kilpailun voittajat valitaan kausittain kolme kertaa vuodessa, ja uusi nimi Kauden Parhaat Sekunnit kuvaa kilpailua siksi paremmin.

”Nimenmuutos sopii myös ajoitukseltaan tähän laajentumiskohtaan – muutetaan sitten useampi asia kerralla”, Wester toteaa. Ensimmäiset Kauden Parhaat Sekunnit palkitaan tammi-huhtikuussa esitettyjen mainosten joukosta.

KPS-kilpailuun osallistuminen muuttuu

Tähän asti kilpailuun ovat osallistuneet automaattisesti kaikki MTV:n kanavilla esitetyt mainokset. Uudistuksen myötä työt pitää erikseen ilmoittaa kilpailuun. Ilmoittautuminen tapahtuu spotteja kanaville toimitettaessa. Spotgate–palveluun on tehty erillinen ilmoittautumisruutu, jonka merkitsemällä työ osallistuu Kauden Parhaat Sekunnit -kisaan. Kilpailuun ilmoittaminen on maksutonta.

Muutoksen syy on inhimillinen: kilpailun laajetessa mainosten määrä kasvaa merkittävästi. Tästä syystä osallistumisia toivotaan ensisijaisesti niistä töistä, joilla on mahdollisuus pärjätä ajankohtaista, idealtaan ja toteutukseltaan onnistunutta tv-mainontaa mittaavassa kilpailussa.

Lisätietoja:

Sanna Wester, toiminnanjohtaja, Screenforce Finland,

puh: 040 754 4584, Sanna.wester [at] screenforce.fi , www.screenforce.fi/kauden-parhaat-sekunnit/

Jere Teutari, markkinointijohtaja, MTV Oy

puh: 050 310 0658, jere.teutari [at] mtv.fi , www.mtv.fi/spotti/menestystarinat/kuukauden-parhaat-sekunnit

Screenforce Finland on tammikuussa 2016 perustettu Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Perustajina ovat MTV Oy, Sanoma Media, Discovery Networks Finland Oy ja Fox Networks Group Oy. Screenforce edistää television käyttöä mainosmediana ja vaikuttaa alan kehitykseen Suomessa.