Hill and Knowlton Finland Oy:stä Vuoden viestintätoimisto, SEK Public Oy:lle Vuoden viestintätyö -palkinto

Hill and Knowlton Finland Oy valittiin Vuoden viestintätoimistoksi ja Viestintätoimisto SEK Public Oy:n ”Kosteus- ja hometalkoot – Terveiden talojen puolesta” vei Vuoden viestintätyö -palkinnon MTL Communications Awards 2013 -kilpailussa. Eri kategorioissa voittaneet toimistot olivat Hill and Knowlton Finland, Drum, Viestintätoimisto Deski, Kurio, Ellun Kanat, SEK Public sekä Netprofile. Miltton sai kunniamaininnan. Voittajat julkistettiin MTL Communications Celebration -juhlassa 7.11.2013 Valkoisessa salissa.

Hill and Knowlton Finland Oy (Hill + Knowlton Strategies) valittiin vuoden viestintätoimistoksi erinomaisen kilpailumenestyksen perusteella. Tuomaristo vakuuttui toimiston vahvasta ja tasaisesta otteesta kilpailutöissä sekä erityyppisten asiakkaiden ja hankkeiden kirjosta. Lisäksi tuomaristo piti ansiokkaana toimistossa käytössä olevia viestinnän mittareita sekä koko kansainvälisen ketjun osaamisen hyödyntämistä.

Vuoden viestintätyö meni Viestintätoimisto SEK Public Oy:n ja Ympäristöministeriön työlle ”Kosteus- ja hometalkoot – Terveiden talojen puolesta”. Työ palkittiin myös Yhteiskunnallinen viestintä -kategorian parhaana.

”Ympäristöministeriön koordinoiman valtakunnallisen Kosteus- ja hometalkoot -ohjelman tavoitteena oli herättää laajaa, ratkaisuhakuista yhteiskunnallista keskustelua. Tärkeä asia onnistuttiin nostamaan yhteiskunnalliseen keskusteluun päättäjäkohderyhmässä. Kysymys on miljardiongelmasta, jota on käsitelty sen merkittävyyden vaatimalla tavalla. Pitkäjänteistä, hyvin vaiheistettua viestintätyötä, jossa kohderyhmää on motivoitu. Lisäksi työssä on hyödynnetty verkkoviestinnän mahdollisuuksia esimerkillisesti”, toteaa tuomariston puheenjohtaja, Wärtsilä Oyj:n viestintäjohtaja Atte Palomäki.

Juhlassa palkittiin kategorioittain seuraavat työt:

B2B-viestintä -kategorian sekä talous- ja sijoittajaviestintä -kategorian voitti Viestintä Oy Drumin ja Stonesoft Oyj:n työ ”Stonesoftin menestystarina – Viestinnällä ajatusjohtajaksi”.

”Tavoitteena oli popularisoida kyberturvallisuus-teemaa ja tehdä se ymmärrettäväksi laajalle yleisölle. Tässä myös onnistuttiin: viestinnästä tuli yrityksen strategisen tason asia. Viestintätoimisto on tehnyt pitkäjänteistä työtä hyvän tutkimuksen pohjalta ja viestinnällä on aidosti luotu vahvempaa yrityskuvaa”, Palomäki jatkaa.

B2C-viestintä: tuotteet -kategorian voitti Ellun Kanat Oy:n ja Snellman Kokkikartano Oy:n työ ”Ei vielä valmista valmisruokaa – Kokkikartanon viestintäkampanja 2013”.

”Tavoitteena oli luoda Valmisruokatalo Kokkikartanolle keskusteleva viestinnän strategia. Syntyi hyvä tarina, jossa valmisruoka ei ole vielä valmista vaan annetaan lupaus  ̶  kehitämme sitä yhdessä. Valmisruoka nostettiin osaksi yhteiskunnallista keskustelua aikana, jolloin mielipiteet olivat valmisruokia vastaan. Keskustelu otettiin hienosti haltuun ja myös kriittiset äänet saatiin osallistumaan”, kertoo Palomäki.

B2C-viestintä: palvelut -kategorian voitti Viestintätoimisto Deski Oy, Netprofile Finland Oy, Suomen luontokeskus Haltia ja Metsähallitus työllään ”Suomen luontokeskus Haltia – Retkitohtori määrää”.

”Suomen luontokeskus Haltian tavoitteena oli ennakkojulkisuuden ja suuren yleisön kiinnostuksen saaminen keskuksen toiminnalle. Aihepiiri oli tuotu relevantisti esiin. Idea oli raikas ja materiaalit hyvin tehty. Oli saatu aikaan näkyvyyttä ja kuhinaa”, sanoo Palomäki.

Vaikuttajaviestintä-kategorian voitti Kurio Oy työllään ”Nigeria Countdown”. Asiakkaana oli nigerialainen kansalaisjärjestö WRAPA (Women’s Rights Advancement and Protection Alternative).

“Kampanjan tavoitteena oli herättää keskustelua nigerialaisiin naisiin kohdistuvasta väkivallasta sekä muuttaa lainsäädäntöä. Laaja yleisö sekä päättäjät saavutettiin hyvin. Kerrassaan tehokasta, tuloksellista, mitattavaa ja vaikuttavaa viestintää”, Palomäki toteaa.

Muutos- ja kriisiviestintä -kategoriassa voitto meni Hill and Knowlton Finland Oy:lle ja Outotec Oyj:lle ”Outotecin arvot muutosagenttina” -työllä.

”Tässä työssä kestävä kehitys nostettiin koko organisaation työtä ohjaavaksi arvoksi ja arvopohjainen viestintä vietiin pitkälle käytäntöön. Tyylikäs, lähes sadunomainen toteutus”, sanoo Palomäki.

Myös Sisäinen viestintä -kategoriassa voiton nappasi Hill and Knowlton Finland Oy. Voitto tuli Helsingin kaupungin henkilöstökeskukselle ja Helsingin Kaupunginsairaalalle tehdyllä työllä ”Työn positiivisuus esiin Laakson sairaalan hoitohenkilökunnan keskuudessa”.

”Erilainen, innostava ja kannustava lähestymistapa johti muutokseen. Vaikea aihe, jota käsiteltiin positiivisella otteella. Myös kriittiset äänenpainot otettiin mukaan. Viestinnässä on aidosti menty lähelle ihmistä”, Palomäki tiivistää.

Kansainvälinen viestintä -kategoriassa voiton vei Netprofile Finland Oy ja Valkee Oy ”Relaunching Valkee with a new message” -työllä.

”Tavoitteena oli Valkeen kirkasvalokuulokkeiden uudelleen lanseeraus luotettavuuden nostattamiseksi ja myynnin kasvattamiseksi. Asetetut tavoitteet olivat kovat, mutta niin olivat myös tulokset”, Palomäki sanoo.

Lisäksi tuomaristo antoi kunniamaininnan Miltton Oy:lle:

”Halusimme muistaa kunniamaininnalla Milttonia, joka on tehnyt suomalaisen viestintätyön merkittävyyden eteen näkyvää työtä. Miltton ja Miltton Networks ovat nostaneet lobbauksen tulokselliseksi viestinnän työkaluksi. Miltton on kasvuhaluinen yritys, jota johdetaan tiukalla bisnesmäisellä otteella. Yrityksellä on myös aito halu kansainvälistyä”, Palomäki sanoo.

MTL Communications Awards -kilpailusta

Viestintätoimistokilpailun arviointikriteereinä olivat töiden strategia, toteutus ja mitattavat tulokset. Työt kilpailivat yhdeksässä eri kategoriassa. Short-listalle pääsi 25 työtä. Yhteensä jätettyjä töitä oli 58. Kilpailuun osallistui 13 toimistoa.

Tuomariston puheenjohtaja oli Wärtsilä Oyj:n viestintäjohtaja Atte Palomäki. Muut tuomariston jäsenet olivat General Partner Artturi Tarjanne (Nexit Ventures Oy), Digital Marketing Manager Jussi-Pekka Erkkola (Valio Oy), toimitusjohtaja Elina Melgin (ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry), politiikan ja talouden toimituksen esimies Marko Junkkari (Helsingin Sanomat), yliopistotutkija Janne Matikainen (Helsingin yliopisto) sekä Team Leader - Customer Experience and Competitive Advantages Pia Rautakorpi (Caverion Oyj). Tuomariston sihteerinä toimii MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala.

Voittajat julkistettiin MTL Communications Celebration -juhlassa 7.11.2013 Valkoisessa salissa. Samalla vietettiin viestintätoimistoalan järjestäytymisen 30-vuotisjuhlaa. Juhlassa olivat mukana Cision Finland Oy, STT Viestintäpalvelut Oy sekä News Engine Oy

Lisätiedot:

Wärtsilä Oyj, viestintäjohtaja Atte Palomäki, puh. 010 709 5599
MTL ry, toimitusjohtaja Tarja Virmala, puh. 0400 484 693