Grand Effie 2013 -palkinnosta kisaa 18 kampanjaa

Markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaavan Effie Awards Finland -kilpailun finaaliin on päässyt 18 kampanjaa. Kilpailuun ilmoitettiin tänä vuonna ennätysmäärä töitä.

Short-listalle pääsivät seuraavat kampanjat:

  • Snellman – Kunnon lenkki, bisneshaastesarja ja palvelu- ja tuotesarja (Snellman, Markkinointitoimisto Folk / Mediatoimisto Voitto)
  • Happy Joe – Simple Premium Cider -lanseeraus, bisneshaastesarja (Hartwall Oyj, King)
  • Kokkikartano – Pieni keravalainen ruokatehdas, palvelu- ja tuotesarja (Kokkikartano, Markkinointitoimisto Folk / Mediatoimisto Voitto / Ellun Kanat)
  • Estrella Kickers, mediatehosarja (Estrella Oy, Dagmar Oy / Anatom Pictures)
  • MISSION IMPOSSIBLE – HJK nostaa suomalaista jalkapallokulttuuria, palvelu- ja tuotesarja (Helsingin Jalkapalloklubi Oy, Intohimotoimisto Cassius)
  • Nokia Lumia Space -launch, bisneshaastesarja (Verkkokauppa.com, Rocky Advertising)
  • Golden Cap - Suomalainen perinneherkku, palvelu- ja tuotesarja (Sinebrychoff, Bob the Robot / ToinenPHD)
  • Finnairin Kesähinnat – kuinka vuoden tärkeimmän kampanjan tulos saatiin laskevassa markkinassa huimaan nousuun (Finnair Oyj, Activeark JWT / ToinenPHD)
  • Nimestään huolimatta suomalainen, palvelu- ja tuotesarja (Eckerö Line, Markkinointitoimisto Folk / Mediatoimisto IUM)
  • Vepsäläisen Nousukausirahoitus – miten myydään enemmän designia keskellä taantumaa normaaliin hintaan?, mediatehosarja ja palvelu- ja tuotesarja (Huonekaluketju Vepsäläinen, hasan & partners oy)
  • Garage Hard Lemonade – Autotallista maailmalle, bisneshaastesarja (Sinebrychoff Oy, Sherpa)
  • KONE UltraRope -tuotelanseeraus, bisneshaastesarja (KONE Oyj, hasan & partners oy / Kallaway)
  • Henkilövakuuttamisen uusi aika, bisneshaastesarja (OP-Pohjola, Bob the Robot / ToinenPHD)
  • If Taksiturva, palvelu- ja tuotesarja (If Vahinkovakuutusyhtiö Oy, Rocky Advertising)
  • Valio Plus, Maidolla kasvaneet, palvelu- ja tuotesarja (Valio Oy, hasan & partners oy)
  • Miten suomalaiset oppivat ostamaan älypuhelimella, palvelu- ja tuotesarja ja mediatehosarja (Veikkaus Oy, TBWA\Helsinki Oy)
  • Hyvää juhlavuotta, rakas raitapaita!, mediatehosarja (Hartwall Oyj, King)
  • Hirviöt-kampanja, palvelu- ja tuotesarja (A-Klinikkasäätiö, Lasinen Lapsuus -toiminta, Havas Worldwide Helsinki)

Effie-tuomaristoon kuuluu 22 jäsentä, jotka edustavat mainostajia, mainosalaa, alan oppilaitoksia ja mediaa. Tuomariston puheenjohtaja on Omnicom Media Group Finlandin toimitusjohtaja Antti Järvinen.

”Tänä vuonna kilpailussa on nähty erittäin kovatasoisia töitä useilta eri toimialoilta. Tavoitteet ovat selkeästi määritelty ja kaikkien short listalla olevien kampanjoiden tulokset ovat tavoitteisiin ja haasteisiin nähden merkittäviä yritysten liiketoiminnalle. Näitä töitä on ilo arvioida”, sanoo Antti Järvinen.

Tuomarit arvioivat Effie Awardsissa markkinointikampanjoiden tuloksellisuutta. Keskeisiä kriteereitä ovat kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus, tulokset ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville kampanjaelementeille.

”Tuomarointipäivässä arvioidaan töitä, joissa strategia perustuu huippunäkemykseen ja toimivaan ideaan. Näiden töiden joukosta valitaan voittajat. Uskon, että markkinointiala menee tämän kilpailun avulla jälleen oikeaan suuntaan – kohti liiketoiminnan ydintä ja kaupallisia tuloksia”, Järvinen jatkaa.

Effie Awards -kilpailusta

Effie Awards on yksi maailman suurimmista mainonnan tehokkuutta mittaavista kilpailuista, jonka Suomessa järjestää MTL ry yhdessä Kauppalehden kanssa. Effie Awards Finland on vakiinnuttanut asemansa myös Suomen merkittävimpänä markkinoinnin tuloksellisuutta arvioivana kilpailuna.

Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon. Menestyneet kampanjat esitellään yleisölle ja palkinnot jaetaan torstaina 31.10.2013 Finlandia-talolla Markkinoinnin tuloksellisuus -brunssilla. Tarkemmat tiedot: http://www.mark.fi/matu

Aikaisemmat Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät arkistosta sivulta http://effie.fi/. (c)Effie on Effie Worldwide Inc:n omistama tavaramerkki.

 

MARKKINOINTIVIESTINNÄN TOIMISTOJEN LIITTO MTL RY

Lisätiedot:

MTL ry, toimitusjohtaja Tarja Virmala, puhelin 0400 484 693, sähköposti tarja.virmala [at] mtl.fi

Omnicom Media Group Finland Oy, toimitusjohtaja Antti Järvinen, puhelin 040 774 0026, sähköposti antti.jarvinen [at] omnicommediagroup.com

Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijayritysten etujärjestö.

MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinointiviestinnällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta. MTL:ään kuuluvien mainos-, media-, viestintä-, digi- ja tapahtumatoimistojen yhteenlaskettu myyntikate on noin puolet Suomen markkinointiviestinnän koko myyntikatteesta.