Ylpeä suomalainen ylpeämmäksi

30.03.2017 | Eka Ruola

Reilu kymmenen vuotta sitten romanialainen Adrian Botan voittaa pronssisen Leijonan Cannes Lions –festivaaleilla. Taisi olla maan ensimmäinen. Botan saapuu sankarina Bukarestiin. Maan presidentti on vastassa lentokentällä. Poika saunoo.

Kuusi vuotta sitten Rivieralla samainen sankari voittaa Rom-suklaapatukalle tekemällään työllä mm. kaksi Grand Prix –palkintoa. Loppu on historiaa. Romania on vuodesta toiseen, myös muiden kuin kyseisen herran toimiston kautta, tuonut ihailtavaksemme luovia ja äärimmäisen tehokkaita markkinointi-caseja. Romania on kuriositeetti, mutta samalla varsin kirkas tähti markkinointiviestinnän maailmankartalla.

Oli pari viikkoa sitten Ljubljanassa Best Marketing –seminaarin puhujana. Aiheena oli parhaat digitaaliset teot ympäri maailman. Vaikka päivätyössäni edustan Suomea isompaa aluetta, Härmän hurmos kulkee miehessä vahvasti mukana. Maajoukkuehengessä päätin edustaa Suomea, en vain hasan & partnersia. Esittelin mm. TBWA\Helsingin Nissan Controller –casen, Wörksin Elisalle tekemän Feel the game –casen ja hasan & partnersin KONEelle tekemän Machine Conversations –casen. Huone haukkoi henkeään. Puheeni jälkeen eräs romanialainen luova johtaja tuli juttelemaan. Lienee turha todeta, että hänen esityksensä oli huikeutta täynnä. Herra oli erittäin vaikuttunut siitä mitä Suomessa on tehty. Puhuttiin pitkään, saatiin kunnon kehut. Annoin takaisin. Todettiin, että torilla tavataan. Tunsin ylpeyttä.

Meissä ja romanialaisissa on paljon samaa. Pieni markkina, jossa kuitenkin on suhteellisen iso määrä etabloituneita toimijoita niin toimistojen kuin markkinoijienkin osalta. Yksi asia on kuitenkin selkeästi erilainen. Romaniassa – ja muutamassa muussa vastaavassa maassa – intohimon liekki palaa meitä kirkkaammin. Kaikkien toimijoiden arjessa, ei vain toimistojen. Tästä meillä on opittavaa. Välitetään enemmän. Me voisimme jopa hullaantua hieman kaikista niistä mahdollisuuksista, joita meillä on. Meillä on taitavuutta, muttei riittävästi kollektiivista hurmosta, joka kiihdyttäisi yhteistä markkinointitarinaamme paitsi kotona myös muilla mailla vierahilla. Tehdään tälle tänä vuonna jotakin. Mitä tahansa.

Samana vuonna, kun Rom-suklaapatukka oli Cannesissa kaikkien huulilla, olin tiimeineni voittamassa ensimmäistä Leijonaani, pronssista. Tarja Halonen ei ollut kentällä.

Kommentoi kirjoitusta