Viisi vinkkiä markkinoinnin automaation aloittamiseen

02.05.2017 | Juho Mattila

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkä, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosin viisi vinkkiä, joiden avulla pääset sujuvasti alkuun markkinoinnin automaatiossa.

1. Määrittele, miksi haluat tehdä markkinoinnin automaatiota

Onnistuneen markkinoinnin automaation käyttöönoton taustalla on aina selkeästi määritelty tarve. Enää kysymys ei ole niinkään siitä, tulisiko markkinoinnin automaatiota tehdä, vaan siitä, miten sitä tulisi tehdä. Lähes kaikki organisaatiot hyötyvät markkinoinnin automaatiosta ­– vain tavat vaihtelevat.

Oikea ratkaisu löytyy helpoiten, kun kysyt itseltäsi, tiimiltäsi tai alaisiltasi, mikä heidän työssään tällä hetkellä on eniten aikaa vievää tai vaikeaa. Automaatio auttaa karsimaan paljon manuaalista työtä vaativat aikasyöpöt, mikä tuo nopeasti näkyviä tuloksia ja usein automaation kustannukset moninkertaisesti takaisin.

2. Etene pala kerrallaan

Paras tapa edetä markkinoinnin automaatiossa on edetä pala kerrallaan. Älä siis yritä muokata kaikkia yrityksen prosesseja kerralla uusiksi, vaan etene pala palalta ja toiminto toiminnolta, vaikkapa pari osa-aluetta kerrallaan. Hyviä aloituskohtia ovat esimerkiksi:

•    tarjousviestit yhteensopivista tuotteista tiettyjen tuotteiden ostajille

•    aktivointitarjoukset asiakkaille, jotka eivät ole ostaneet hetkeen

•    tervetulokampanja uusille asiakkaille

•    sisäänajokampanja uusille työntekijöille

•    muistutus bonuspisteiden käyttämisestä

•    uskollisten asiakkaiden palkitseminen

•    lämmitettyjen liidien siirtäminen myyntitimiille.

3. Määrittele, mistä tarvittava data saadaan

Markkinoinnin automaatio tarvitsee dataa toimiakseen, ja datan lähteet vaihtelevat sen mukaan, mitä halutaan tehdä. Yksinkertaisimmillaan markkinoinnin automaation kanssa pääsee alkuun seuraamalla verkkosivu-, uutiskirje- ja SMS-markkinoinnin tapahtumia. Laajimmillaan markkinoinnin automaatiojärjestelmä yhdistää kaikki yrityksen ydinjärjestelmät.

Aloita yhdestä tai parista lähteestä sen sijaan, että pyrit käyttämään kaikkea dataa kaikista lähteistä kerralla. Varmista kuitenkin alusta alkaen, että valitsemasi järjestelmä pystyy skaalautumaan myös tulevaisuuden tarpeisiin. Näin vältät alusta aloittamisen huomatessasi, ettei vuotta aiemmin hankittu järjestelmä integroidukaan esimerkiksi CRM-järjestelmään.

4. Valitse markkinointikanavat

Markkinoinnin automaation avulla voi viestiä käytännössä mitä vain kanavaa käyttäen. Tavallisimpia – ja usein tehokkaimpia – kanavia ovat sähköpostimarkkinointi ja tekstiviestimarkkinointi. Muita toimivia vaihtoehtoja voivat olla esimerkiksi mobiiliapplikaatioiden push -viestit, räätälöity sisältö verkkosivuilla, display-mainonta tai push-viestit selaimessa.

Mieti, mitä kanavia halutaan käyttää nyt ja mitä mahdollisesti tulevaisuudessa. Markkinoinnin automaation tarjoajaa valitessa on hyvä kysyä, toimiiko yhteistyö myöhemmin myös esimerkiksi mobiiliapplikaatioiden tai muiden kumppanisovellusten kanssa.

5. Muista mittaristo

Markkinoinnin automaatioon ryhtyminen on sijoitus, jonka kannattavuutta kannattaa mitata. Eri tavoitteilla on luonnollisesti eri mittarinsa. Näitä voivat olla esimerkiksi:

•    ristiinmyynnin kasvu

•    liidien määrä myyntitiimille

•    asiakastyytyväisyys

•    passiivisten asiakkaiden aktivoituminen.

Onnea matkaan! Markkinoinnin automaation ei tarvitse olla vaikea ja monimutkainen projekti – ellei siitä sellaista tehdä. 

Kommentoi kirjoitusta