Top 5 trendiä digimarkkinoinnissa 2017

01.03.2017 | Samuli Tursas

Olen saanut olla digitaalisen markkinoinnin aitiopaikalla yli kymmenen vuotta ja seurannut alan kehitystä tiiviisti niin Suomessa kuin myös ulkomailla. Listasin viisi tärkeintä markkinoinnin trendiä, joihin tänä vuonna kannattaa panostaa.

  1. Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaatio on ollut yritysten tiedossa jo pitkään. Useimmille se on kuitenkin näyttäytynyt hämäränä tulevaisuudenkuvana ja erityisesti käytännön toteutus on tuntunut kaukaiselta ajatukselta. Nyt aika on kypsä, ja automaatiotyökaluja otetaan käyttöön laajemmassa skaalassa. Mainosbarometri 2017 –selvityksen mukaan markkinoinnin automaatio pitää selkeää ykköspaikkaa vuoden 2017 investoinneissa.

  1. Virtuaalitodellisuus

Mobiililaitteiden myötä virtuaalitodellisuus on jokaisen saatavilla. Hyviä esimerkkejä virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä ovat esimerkiksi vaatteiden virtuaalinen sovittaminen, tuotteen rakentaminen omien mieltymysten mukaan tai huonekalujen sijoittelu asuntoon. Fiksusti hyödynnettynä virtuaalitodellisuus tuo merkittävää lisäarvoa ostajalle.

  1. Mobiilimarkkinointi

Mobiililaitteiden käyttöaste nousee edelleen ja markkinointi täytyy tuoda myös puhelimiin ja tabletteihin. Useat yritykset tarjoavat jo omia mobiilisovelluksiaan, joiden avulla houkutellaan esimerkiksi asiakkaat ostoksille sijaintitietojen perusteella. Mobiilimarkkinoinnissa on kuitenkin yhä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia ja tilaa erottua.

  1. Mielipidevaikuttajat

Sosiaalinen media on yhä tärkeä kaupankäynnin väline. Etenkin somen mielipidevaikuttajilla on suuri merkitys ihmisten ostoskäyttäytymisessä. Markkinoijan on hyvä tunnistaa oman alansa mielipidevaikuttajat mediaseurantapalvelun avulla ja tehdä heidän kanssaan aitoa yhteistyötä.

  1. Sosiaalinen media

Sosiaaliseen mediaan on saatavilla yhä enemmän integroitavia funktioita, kuten botteja sekä suoraan ostamisen mahdollistavia toimintoja. Somessa ostaminen kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi ottamalla nämä toiminnot käyttöön. 

 

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta