Datapesulalla olisi kysyntää

08.02.2017 | Tuula Kallio

Datapesulassa ei tehdä viherpesun kaltaista kevyttä putsausta. Datapesulassa tehokkaat koneet pyöräyttävät eri lähteistä kasatuista tietomassoista mainion puhdasta ja ehyttä dataa käytettäväksi päätöksenteossa, prosesseissa ja työkaluissa.

Muutaman seuraavan vuoden aikana yritysten datakyvykkyys tulee erottelemaan menestyjät muista. Miksi näin? Ajatellaanpa hieman pidemmälle. Tekoälyn hyödyntämismahdollisuudet kasvavat parhaillaan huikeaa vauhtia, kun teknologian haltuunotto ei vaadi enää valtavia investointeja. Kaikki isot tekoälytoimijat, kuten Amazon, Baidu, Facebook, Google, IBM ja Microsoft ovat julkaisseet tekoälyalustojaan avoimeen käyttöön. Niitä hyödyntäen muutkin yritykset pystyvät nyt kehittämään ainutlaatuisia uusia palveluja sekä parantamaan tehokkuuttaan ja kykyään palvella asiakkaitaan.

Hyppäys datapesulasta tekoälyn hyödyntämiseen voi kuulostaa aikamoiselta loikalta. Vaan ei ole, sillä  todelliseen tekoälymaailmaan ei pysty ottamaan edes baby steppejä, jos perusasiat eivät ole kunnossa.

Yritysten oma data voi olla yksi suurimmista menestyksen esteistä. Oman datan arvoa ei ole tunnistettu ja siksi se on huonossa kunnossa – hajallaan ympäri organisaatiota, puutteellista tai vanhentunutta. Ihan perusasia, kuten CRM-datan päivitys ei ole ehkä kivunnut myyjien prioriteettilistalla korkealle ja esimerkiksi markkinoinnin tiedoista puuttuvat yhdenmukaiset pitkät aikasarjat tehdyistä toimenpiteistä ja niiden tuloksista.

Koneoppimisen algoritmit ja tekoäly ohjaavat jo nyt isoja ja pieniä asioita myynnin kasvattamiseksi ja markkinoinnin tehostamiseksi. Ne ohjaavat digitaalisten mediainventaarioiden ostamista, suunnittelua, markkinoinnin vaikutusten mallinnuksia, sisältöjen tekemistä ja markkinoinnin kohdistamista. Mutta vasta murto-osassa siitä mitä jatkossa.

Kevätkausi on mainiota aikaa uudistaa ja laittaa maailma järjestykseen. Lisääntyvä valon määrä antaa energiaa. Hoida siis datakin nyt kuntoon. Yksi suositeltava steppi on nostaa lippu salkoon ja julistaa tämä vuosi datakyvykkyyden vuodeksi. Kerää työkaverit talon sisältä ja kumppanit ulkoa vaikka dataworkshoppiin. Jaa osallistujille suurennuslasit ja anna tehtäväksi datalähteiden tunnistaminen sekä dataomaisuuden arviointi. Datan kuntokartoitus ja datastrategia ovat ensimmäisiä pieniä suuria askelia matkalla tekoälyn huippuhyödyntämiseen.

Menestystä kehityssprintteihin!

Kommentoi kirjoitusta